Forsiden
      

Passagerrettigheder: EU-Domstolen har afsagt en ny dom vedrørende kompensationsret i tilfælde af flyforsinkelse

Torsdag 8. november 2012 kl: 11:08
Af: Af advokatfuldmægtig, Ph.d., Kenneth Melancton Nielsen, Lett Advokatfirm, Kolding

EU-Domstolen har for ganske nyligt slået fast, at dens tidligere afgørelse i den såkaldte Sturgeon-sag fra 2009 var korrekt, og Domstolen har dermed opretholdt luftfartsselskabernes forpligtelse til i visse tilfælde af forsinkelser at udbetale kompensation til de berørte passagerer

Sturgeon-sagen fra 2009 gav flypassagerer en ret til kompensation ved forsinkelser på mindst 3 timer ved ankomst. Denne ret til kompensation, som ikke følger af ordlyden i EU's forordning om passagerrettigheder ved luftbefordring (EU Forordning 261/2004), skabte en del debat i luftfartskredse.


Årsagen hertil var, at forordningen, som ellers er meget klar i sin ordlyd, ikke tillægger passagererne en ret til kompensation i tilfælde af forsinkelser. Ved forsinkelser tillægges passagererne en række andre rettigheder, men netop kompensation er i henhold til ordlyden ikke en mulighed ved forsinkelser. En ret til kompensation i tilfælde af forsinkelser synes heller ikke at følge af hverken forordningens formål eller forarbejder, hvorfor luftfartsselskaberne indtog den holdning, at Sturgeon-sagen var meget vidtgående.  


I den nye sag (de forenede sager C-581/10 og C-629/10) fastslog domstolen imidlertid endnu engang, at en kompensation i størrelsesordenen 250-600 euro i visse tilfælde skal udbetales til de passagerer, der har oplevet en forsinkelse på 3 timer eller mere ved ankomst til destinationen.


På trods af mange overbevisende argumenter fra luftfartsselskabernes side, herunder blandt andet det faktum, at forordningen slet ikke tillægger passagererne ret til kompensation i tilfælde af forsinkelser (hverken ved forsinket afgang eller ankomst), fulgte Domstolen ikke luftfartsselskabernes linje. 


Domstolen slog derimod fast, at ligebehandlingsprincippet tilsagde, at passagerer, hvis fly var forsinket, skulle sidestilles med passagerer, hvis fly var blevet aflyst i sidste øjeblik. Sidstnævnte gruppe har ret til kompensation, hvilket førstnævnte gruppe derfor også bør have. 


Domstolen slog ligeledes fast, at denne fortolkning af forordningen ikke strider mod Montreal-konventionen fra 1999, der ellers regulerer luftfartsselskabernes ansvar over for passagerer, herunder blandt andet ansvaret i tilfælde af forsinkelser.


Domstolen er således af den opfattelse, at passagerernes beføjelser i henhold til forordningen og den nye dom er af en anden karakter end de beføjelser, som passagererne har i henhold til Montreal-konventionen fra 1999. Montreal-konventionen vedrører efter Domstolens opfattelse kun erstatning for det tab, som den konkrete, individuelle passager lider på baggrund af en forsinkelse, hvorimod forordningen og den nye dom vedrører passagerernes ret til en forud fastsat, skematisk kompensation - en kompensation der skal betragtes som en slags plaster på såret i forhold til den ulejlighed, de berørte passagerer måtte have været udsat for, selvom disse ikke har lidt et decideret økonomisk tab.  


Luftfartsselskaberne fik dog en lille håndsrækning. De kan nemlig slippe for at betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder, som ikke kunne være undgået, selvom alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk blev truffet. Det må forventes, at der i det næste års tid vil være en øget fokus på forståelsen og fortolkningen af denne vending.


Forordningen om passagerrettigheder ved luftbefordring står formentligt snart over for en revision. Men en ny udgave af forordningen og Domstolens fremtidige fortolkningen heraf vil formentligt ikke stille luftfartsselskaberne bedre end i dag i forhold til deres forpligtelser over for passagererne i tilfælde af forsinkede flyafgange og-ankomster.


Afslutningsvis bør det nævnes, at EU pusler med et større projekt om passagerrettigheder. Projektet, der stadigvæk er på tegnebrættet, vil formentligt tillægge passagerer de samme rettigheder, uanset hvilken transportform der benyttes.   






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Kommentarer til artiklen:
Sådan får du dine penge hjem for din forsinkelse.
Størrelsen på din kompensation afhænger af din oplevelse. EU Forordning EC 261/04 anfører at hændelser, som er omfattet af følgende regulation er berrettiget til op til €600.

Den sikreste og nemmeste måde er ved at overlade den svære kamp med flyselskabet til os. Vi henter din retmæssige kompensation hjem til dig. Det tager kun få minutter at oprette en klage, og det vil spare dig for mange timers besvær og stress. Vores ansatte er specialiceret i kompensationsret og venter blot på at hjælpe dig. Vi har stor erfaring, hvilket også er årsagen til, at vi vinder over 90% af alle vores sager.
www.danskflyhjaelp.dk
Stjernevej 20
Aalborg
12-07-2017 11:09:50

Få dine penge trods afslag fra flyselskab
"Ekstraordinære omstændigheder" er en gråzone og mange kender ikke deres rettigheder, som beskrevet i artiklen. Det udnytter flyselskaberne ved at anvende dette som undskyldning.

Flyforsinkelse.dk har rundet 100.000+ sager, og får løbende kunder, der henvender sig fordi, de har fået afslag om kompensation fra flyselskabet.

Kunderne spises af med en afvisninger som disse:

“Forsinkelsen/aflysningen skyldes tekniske fejl, som var uden for flyselskabets kontrol, og som vi anser som ekstraordinære omstændigheder… vi kan derfor ikke imødekomme dit krav…”

Her skal man som forbruger, der har søgt om kompensation hos flyselskabet, være på vagt.

Denne tilbagemelding er nemlig ikke korrekt - som forbruger ER man berettiget kompensation, når der har været tale om tekniske fejl.

Opret din sag hos www.flyforsinkelse.dk, der har vundet sager som disse, fordi vi sender dem til Trafikstyrelsen for at få medhold.
Flyforsinkelse.dk
H.C. Andersens Boulevard 37, 5.sal
København V
09-03-2016 14:56:47

Tjek kompensation
Som rejsende/forbruger er det oftest relativt svært at forholde sig til de indviklede regler omkring beregning af kompensation etc.

Netop derfor har vi (Refundpilot.com) udviklet den eneste 100% gratis erstatningsservice for flyforsinkelse i verden :-)

Vi tilbyder alle flyrejsende, nemt og gratis, at tjekke hvis de er berettiget til kompensation ifb. med at de er forsinket, nedgraderet, aflyst eller nægtet boarding i henhold til gældende lovgivning.

Tjek hvis du er berettiget til kompensation på http://refundpilot.com (gratis).
Kasper
Na.
København.
03-07-2015 19:57:58


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst