Forsiden
      

Goodyear dækkede hastighedsrekord

Onsdag 24. august 2016 kl: 14:42
Af: Redaktionen

Da Volvo Trucks' "The Iron Knight" satte to internationale hastighedsrekorder for lastbiler, var det Goodyear, der dækkede behovet for et godt vejgreb. Dermed er Goodyear producent af de hurtigste lastbildæk i verden

Goodyear dækkede hastighedsrekord
Specialdækkene til The Iron Knight er udviklet og konstrueret af Goodyear og resultatet af et løbende samarbejde og stærkt partnerskab med Volvo Trucks. Goodyears "Iron Knight"-dæk hjalp den 4,5 ton tunge lastbil med 2.400 hestekræfter til at opnå en gennemsnitshastighed på 169,09 km/t inden for 21,29 sekunder efter 1.000 meter fra stående start. Iron Knight slog også rekorden på 500-meterdistancen med 131,29 km/t (81,6 mph) på 13,71 sekunder fra stående start. Derudover opnåede Iron Knight under de rekordsættende kørsler en topfart på 276 km/t.


Teknologien bag Goodyears lastbildæk, der sikrede The Iron Knight den hastighed, der skulle til for at blive den nye verdensrekordindehaver, er baseret på tidligere erfaring inden for lastbilrace. De rekordsættende lastbildæks karkasser er af samme standard som den nyeste generation af lastbildækkarkasser fra Goodyear, der anvendes på de europæiske veje hver dag. 


- Den kraft og det moment, der skal til for at holde en lastbil på 4,5 ton på vejen ved hastigheder på op til næsten 280 km/t, udgør virkelig en udfordring for dækkene, siger Laurent Colantonio, der er Director Tire Technology Commercial for Goodyear i Europa, Mellemøsten og Afrika. 


315/70R22.5-styredækkene på Goodyears Iron Knight er baseret på Goodyears lastbilracedæk, som bruges af alle lastbiler i Federation Internationale de l’Automobiles (FIA) europæiske mesterskab i lastbilrace. 495/45R22.5-trækdækkene formår at modstå det meget høje moment, som Iron Knight frembringer. Begge dæktyper bygger på Goodyears standard lastbildækkarkasser med specielt udviklede slidbanematerialer og slidbanemønstre. De verdensrekordsættende dæk er udsmykket med særlige Goodyear Iron Knight-sidedekorationer.


Rekordracet blev gennemført på en afspærret prøvebane i det nordlige Sverige. Iron Knight blev kørt af Boije Ovebrink, som har over 30 års erfaring med både bil- og lastbilrace, og som tidligere har slået hele fem hastighedsrekorder. 


Volvo Trucks og Goodyear har arbejdet sammen i mange år, når det drejer sig om at sætte internationale hastighedsrekorder. The Mean Green, der også havde Boije Ovebrink bag rattet, blev verdens hurtigste hybridlastbil i 2012, da den slog to internationale hastighedsrekorder – ligeledes på specialudviklede lastbildæk fra Goodyear.


Om Goodyear
  • Goodyear, der er en af verdens største dækproducenter, beskæftiger omkring 66.000 mennesker og har 49 produktionssteder i 22 lande verden over
  • Goodyear Dunlop Europes dæksortiment til store og små lastbiler, busser og rutebiler omfatter over 400 forskellige dæk i 55 størrelser. Mange af verdens førende producenter monterer Goodyear-dæk som standard, herunder DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo Trucks
  • Goodyear leverer også dæk til alle større trailerproducenter
  • Med Fleet First, som omfatter TruckForce-servicenetværket, ServiceLine 24h vejhjælp, FleetOnlineSolutions Internet managementsystem og Goodyear Retread Technologies leverer Goodyear et bredt sortimenter af specialdesignede tjenester til transportbranchen




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst