Forsiden
      

Iveco giver den gas på vejen

Tirsdag 27. september 2016 kl: 12:02
Af: Mikael Friis

Lige som resten af de europæiske lastbilproducenter fokuserede på bæredygtighed og CO2-reduktion på IAA-udstillingen i Hannover, viste Iveco flere eksempler på miljøvenlige vare- og lastbiler på sin store stand. Ivecos helt store trækplaster på standen var Iveco Z Truck - en fremtidslastbil med gasmotor til langturskørsel med dramatisk reduceret udslip af CO2 og andre forurenende stoffer


Iveco giver den gas på vejen
Iveco Z Truck er udviklet i partnerskab med dækproducenten Michelin og olieselskabet Petronas, der står for henholdsvis AAA-mærkede ”energidæk” med meget lav rullemodstand samt en meget avanceret smøreolie, der sørger for lav indre friktion i Z Truck’s gasmotor. Den yder max 460 hk/2.000 Nm og kører på flydende biometan baseret på raffineret biogas, hvilket Iveco anser for et af fremtidens bæredygtige og kommercielt fornuftige brændstoffer til transport.


Iveco satser i det hele taget på gas som et bæredygtigt alternativ for transportsektoren. Ud over Z Truck præsenterede Iveco for første gang i en større sammenhæng sin nye Stralis NP til regional og international langturskørsel. NP står for Natural Power, idet også denne lastbil, som allerede er gået i produktion og kan leveres i Danmark, er udrustet med en seks-cylindret gasmotor på ni liter. I denne udgave yder motoren 400 hk/1.700 Nm til drift på komprimeret naturgas med en rækkevidde på niveau med en tilsvarende diesel-lastbil.


Ved siden af Stralis NP’en præsenterede Iveco også for første gang på en stor lastbiludstilling den nye Stralis XP i versioner med op til 570 hk fra sin Cursor 13-motor, som Iveco i al beskedenhed kalder for ”TCO2 Champion”. Iveco vil dermed signalere, at XP’en takket være en række opgraderinger og videreudviklinger i drivline og aerodynamik både er mester, når det gælder TCO (Total Cost of Ownership) og CO2-udledning.


Til lidt lettere transportopgaver satser Iveco ligeledes på gas som bæredygtigt brændstof. Eurocargo NP blev udstillet i en version med fuld luftaffjedring og udrustet med en gasmotor til distributionskørsel på komprimeret naturgas. Den 6-liters gasmotor yder 204 hk/750 Nm og kan også leveres allerede i dag.


I det lette segment, hvor Iveco har en meget stærk position med sin Daily-serie også i Danmark, kan det italienske mærke også levere varebiler til gasdrift. New Daily CNG blev allerede præsenteret på IAA for to år siden, så i år var fokus i stedet rettet mod en fuld-elektrisk New Daily - ganske vist som minibus - til batteridrift. Den elektriske Daily har en rækkevidde på henholdsvis 100 og 160 km i bytrafik afhængig af antallet af sodium-nikkel-clorid batterier.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst