Forsiden
      

MAN årgang 2017 gør en god figur

Tirsdag 8. november 2016 kl: 11:45
Af: Mikael Friis

MAN årgang 2017 gør en god figur

Som en del af den europæiske MAN TOUR 2016 inviterede den tyske lastbilproducent i sidste uge den danske fagpresse til produktintroduktion af MAN årgang 2017. Det skete med udgangspunkt fra MAN-hovedkvarteret i Greve syd for København. Her stod en hel række forskellige MAN-køretøjer - fra to-akslede distributionsbiler over tre- og fire-akslede tungtrækkere og entreprenørbiler til fem-akslede langturs-vogntog til rådighed for prøvekørsel

Transportnyhederne.dk var naturligvis med, og vi valgte at kaste os over den nye TGX 18.500 EfficientLine3 4x2 sættevognstrækker. Dels fordi denne model erstatter den populære TGX 18.480 EfficientLine2 i det øvre ”EU-trækkersegment”, og dels fordi MAN i Danmark har store forhåbninger til, at netop denne udgave af D26-motoren med sine 500 hk baner vejen for et gennembrud i 56- og 60-tons vogntogsklassen.


De udlagte ca. 8 km kunne ikke rigtig gøre det ud for en rigtig testrute, men med et par lyskryds og rundkørsler samt et par lige landevejsstrækninger var det alligevel muligt at få en rimelig føling og førstehåndsindtryk af bilen. Og det var godt.


Med den tre-akslede Schmitz sættevogn lå vogntogsvægten på de ”standard-tyske” 40 ton, så her havde de 500 hk ikke ret meget at bestille. Vedvarende regn under prøvekørslen i kombination med den våde asfalt bevirkede flere gange, at de 500 hk var i overkanten til den begrænsede friktion mellem dæk og asfalt. Men så er det jo godt at have et hurtigt ASR-system, der kan lægge en dæmper på motorkraften og holde det værste hjulspin under kontrol.


Desværre gjorde regnen og den flade testrute det også umuligt at mærke forskel fra den ”gamle” TipMatic-gearkasse fra ZF til den nye TipMatic 12+2 gearkasse fra VW-søsteren Scania. Det umiddelbare indtryk var dog, at den skifter mindst lige så godt i en MAN med tysk skiftesoftware, som den gør i en Scania med svensk skiftesoftware. En egentlig vurdering af den nye gearkasse må dog vente til en længere køretur under mere kuperede og krævende forhold.


Bag rattet er det let og hurtigt at finde sig til rette i den moderniserede TGX årg. 2017. Udstyrsniveauet er passende for europæisk langturskørsel, og førerplads, indstillingsmuligheder, sædekomfort, materialekvalitet med videre er mere end godkendt. En detalje, som TGX’en dog lider under og har gjort siden introduktionen i 2007, er de meget store og klodsede sidespejle. De tager alt for meget af udsynet fra førerpladsen især skråt fremad. Når nu MAN var i gang med moderniseringen, skulle man have ladet sig inspirere af et par svenske lastbilmærker, der begge er udrustet med markant bedre spejlarrangementer…


På en rundstrækning på blot 8 km er det selvfølgelig umuligt at vurdere brændstoføkonomien. MAN har tidligere i år ladet det uafhængige tyske prøvningsinstitut TÜV SÜD teste en MAN TGX 18.500 4x2 BLS EfficientLine3 sættevognstrækker i forhold til en MAN TGX 18.480 4x2 BLS EfficientLine2 under helt tilsvarende forhold og kørestrækning. Den nye model brugte godt 6 procent mindre brændstof end den lidt svagere forgænger, hvilket ikke er overraskende, når man tager de mange tekniske forbedringer i betragtning.


Kan man nå en konklusion på en prøvekørsel efter et par omgange på en flad 8 km rundstrækning i regnvejr…? Nej, dertil er indtrykkene for overfladiske og for usikre. Men forholdene taget i betragtning gjorde den nye MAN årgang 2017 en god figur.


Interesserede kan læse mere om MAN’s præsentation af Årgang 2017 i Greve her: 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst