DEBAT:
Transportminister må i arbejdstøjet for at undgå nye Uber-sager. Det mener vognmandsorganisation FDL, som tager Uber-problematikken som eksempel på, hvilke udfordringer godstransporten står overfor
Hvorfor er Uber blevet et skældsord? For det er jo bare en app - altså en elektronisk genvej tænkt af fremsynede it-specialister. En service, som selvfølgelig skal følge den lovgivning, der er på området. Naturligvis også den lovgivning, som kræves af dem, som fysisk udfører den tilbudte service.
I Danmark er kravene for personbefordring mod fremmed regning klare. Nemlig, at chaufføren er uddannet og i besiddelse af et godkendt kørekort, samt forhold til skat og moms er i orden. Der kræves også, at de benyttede køretøjer er godkendt til personbefordring mod fremmed regning.
I Danmark køres personbefordring mod fremmed regning, som bekendt også af Taxa. Men det er jo ikke Ubers skyld, at Taxa har sovet i timen og glemt at tilpasse sig til den ny teknologi.
Så mon ikke Taxa bør komme op i omdrejninger?
De kontrollerende myndigheder må også se at komme op i omdrejninger. Opfyldes kravene ikke, skal chaufføren straffes og køretøjets nummerplader inddrages og/eller konfiskeres, indtil køretøjet opfylder lovens krav til personbefordring mod fremmed regning.
Det næste problem bliver en app til pakker og godstransport mod fremmed regning. Her er der som bekendt også klare regler, nøjagtigt som ved personbefordring.
Problemet ved godstransport er, at der er en minimums vægtgrænse på 3.500 kg. Denne grænse bør helt fjernes fra godskørselslovgivningen. Al godskørsel mod fremmed regning skal foregå efter samme lov. Fjernes vægtgrænsen ikke, vil vi snart se en app, som tilbyder godstransport mod fremmed regning i køretøjer under 3.500 kg. Totalt uden regler og love, så alle os med en privat 5-dørs eller en stationcar kan køre alle de pakker, vi lyster i vores fritid.
Så, kære transportminister: Det er nu, du skal i arbejdstøjet. Vi har i mange år i kurer-branchen haft problemet med de 3.500 kg. Fremtiden kan kun blive værre, hvis ikke du får styr på lovgivningen. Skal der køres godstransport mod fremmed regning, skal godskørselslovgivningen gælde for alle - uanset totalvægt. Alt andet er urimeligt.
Jens Groot, FDL
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Vognmandsorganisation vil have ensartet lovgivning for alle transporter
Onsdag 7. december 2016 kl: 10:48
Af: RedaktionenTransportminister må i arbejdstøjet for at undgå nye Uber-sager. Det mener vognmandsorganisation FDL, som tager Uber-problematikken som eksempel på, hvilke udfordringer godstransporten står overfor
Hvorfor er Uber blevet et skældsord? For det er jo bare en app - altså en elektronisk genvej tænkt af fremsynede it-specialister. En service, som selvfølgelig skal følge den lovgivning, der er på området. Naturligvis også den lovgivning, som kræves af dem, som fysisk udfører den tilbudte service.
I Danmark er kravene for personbefordring mod fremmed regning klare. Nemlig, at chaufføren er uddannet og i besiddelse af et godkendt kørekort, samt forhold til skat og moms er i orden. Der kræves også, at de benyttede køretøjer er godkendt til personbefordring mod fremmed regning.
I Danmark køres personbefordring mod fremmed regning, som bekendt også af Taxa. Men det er jo ikke Ubers skyld, at Taxa har sovet i timen og glemt at tilpasse sig til den ny teknologi.
Så mon ikke Taxa bør komme op i omdrejninger?
De kontrollerende myndigheder må også se at komme op i omdrejninger. Opfyldes kravene ikke, skal chaufføren straffes og køretøjets nummerplader inddrages og/eller konfiskeres, indtil køretøjet opfylder lovens krav til personbefordring mod fremmed regning.
Det næste problem bliver en app til pakker og godstransport mod fremmed regning. Her er der som bekendt også klare regler, nøjagtigt som ved personbefordring.
Problemet ved godstransport er, at der er en minimums vægtgrænse på 3.500 kg. Denne grænse bør helt fjernes fra godskørselslovgivningen. Al godskørsel mod fremmed regning skal foregå efter samme lov. Fjernes vægtgrænsen ikke, vil vi snart se en app, som tilbyder godstransport mod fremmed regning i køretøjer under 3.500 kg. Totalt uden regler og love, så alle os med en privat 5-dørs eller en stationcar kan køre alle de pakker, vi lyster i vores fritid.
Så, kære transportminister: Det er nu, du skal i arbejdstøjet. Vi har i mange år i kurer-branchen haft problemet med de 3.500 kg. Fremtiden kan kun blive værre, hvis ikke du får styr på lovgivningen. Skal der køres godstransport mod fremmed regning, skal godskørselslovgivningen gælde for alle - uanset totalvægt. Alt andet er urimeligt.
Jens Groot, FDL
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn
Kommentarer til artiklen:
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |