Klik venligst

  
Forsiden
      

Scania har sat strøm til håndbremsen

Onsdag 6. september 2017 kl: 10:06
Share  


Af: Redaktionen

Scania præsenterer for første gang en elektrisk håndbremse - dog som ekstraudstyr. Placeringen af den elektriske håndbremse er den samme, som den traditionelle, og sidder en smule til højre for panelet foran chaufføren. Betjeningen ad den elektriske håndbremse er tryk-sensitiv, hvilket betyder, at håndbremsen kan aktiveres gradvist


Scania har sat strøm til håndbremsen
Da håndbremsen er elektrisk styret, kan den også udstyres med nye funktioner. Et eksempel er, at den automatisk aktiveres ved lav hastighed, hvor chaufføren frigør sikkerhedsselen eller åbner døren. Scania betegner det som en intelligent sikkerhedsfunktion, der betyder, at chauffører ikke vil opleve at se deres parkerede lastbil begynde at rulle væk. Denne funktion er blevet efterspurgt af større kunder - særligt på distributionsområdet.


Scania har også forbedret Hill-hold-funktionen i sine lastbiler. Når den elektriske parkeringsbremses autohold-position aktiveres, er der ingen begrænsning på det tidsrum, hvor den holder køretøjet. Den genaktiveres også automatisk, når lastbilen standser igen - eksempelvis i en trafikkø. Hvis lastbilen holder stille lidt længere tid, skifter den automatisk fra autohold, som anvender driftsbremserne og viser et grønt parkeringsbremsesymbol, til parkeringsbremsen, som anvender fjederbremserne og viser det normale røde parkeringsbremsesymbol.


Scania har under udviklingen af systemerne lagt vægt på, at de ikke må være til unødig gene for chaufførerne. Scania’s ingeniører har derfor haft særligt fokus på faktorer, som sikrer, at igangsætningen af lastbilen sker så blødt som muligt, uanset om parkeringsbremsen eller autohold-funktionen har været aktiveret.


Hvis køretøjet har været parkeret med parkeringsbremsen “trukket”, løsnes den, hvis alle betingelser for aktivering - eksempelvis at chaufføren har spændt sikkerhedsselen - er opfyldt, og lastbilen skifter automatisk til autohold, så igangsætningen sker blødt, når chaufføren har sat bilen i gear og træder på speederen.




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DAF har fået titlen som Truck of the Year
- Hedensted-vognmand tager effektivt fat med ny kran med flyjib
- Vognmand på Fyn har fået nye gardintrailere
- Varebilen har en kran bagi
- - Den kunne da godt være en bil for mig
- Tesla har løftet sløret for sin elektriske lastbil
- Den blå DAF skal kører for en krævende kunde
- Servicecenter siger tak for besøget
- Østjysk vognmand daffer derudad med 530 heste
- Citytraileren skal køre på landet
- Lastbilkoncern satser på flydende gas
- Letvægtstraileren kan rumme 23,5 kubikmeter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst