Forsiden
      

Uber kommenterer Højesterets dom

Fredag 14. september 2018 kl: 13:01
Share  


Af: Jesper Christensen

- Vi er meget skuffede på de involverede chaufførers vegne, og vores højeste prioritet er at støtte dem i denne vanskellige tid, siger Daniel Byrne, der er senior kommunikationsrådgiver hos amerikanske Uber, der har en kørselstjeneste af samme navn

- Vi er i gang med at ændre måden, vi arbejder på, hvor vi arbejder ud fra lokal lovgivning og samarbejder med professionelle chauffører med licens rundt omkring i Europa. Chaufførerne, som benyttede Uber-app’en, spillede en afgørende rolle i forhold til at skabe en sikker, pålidelig og prisvenlig løsning til de hundredtusindvis af danskere, der benyttede vores app til at komme rundt i København, siger han videre.


Et af spørgsmålene, som Højesteret tog stilling til, var, om anklagemyndigheden lovligt kunne anvende skattedata, som var blevet delt til skatterevisionsmål. Skat i Danmark havde fået oplysninger fra de hollandske skattemyndigheder om udbetalinger til personer i Danmark, som havde udført persontransport med deres private biler mod betaling. Det kunne anklagemyndigheden ifølge Højesterets afgørelse.


Uber har nævnt, at de personer, som har udført persontransport mod betaling i deres egne biler, har gjort det for at tjene lidt ekstra penge. De fire personer, som fik deres sag prøvet ved Højesteret blev ved byretten i København idømt bøder på henholdsvis 486.500 kr., 110.000 kr., 60.000 kr. og 40.000 kr. Bødestørrelserne afspejler, hvor meget de fire personer havde kørt ind via Uber’s kørselstjeneste.


På det seneste har Uber ændret holdning til, hvordan virksomheden vil drive virksomhed. Det er sket efter en række domme, der har dømt Uber ude i flere lande. I Danmark trak Uber sig frivilligt for et par år siden. I dag lyder det fra Uber, at det hensigtsmæssigt at regulere nye servicer som Uber. Uber er indstillet på at engagere sig i at gøre sit til, at regeringen og branchen kan finde løsninger på, hvordan Danmark bedst kan regulere området og tage ny teknologi til sig.


Uber’s holdning til den netop afsluttede sag er i dag, at det ikke handler om, hvorvidt de dømte chauffører burde have betalt skat. Uber tror, at selskabet fremadrettet har en større rolle at spille i forhold til, at chaufførerne betaler skat af den indkomst, de måtte få via kørselstjenesten i fremtiden.





Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Hasselager-vognmand skubber på læsset
- Iveco tager tre ud af ti
- Iveco’s nye Key Account Manager tager sig af det mellemtunge og det tunge
- Trækkeren hos Nørhalne-vognmand skal klare de fleste opgaver
- Scania tog september med 90 flere end nummer to
- Lastbilbestanden er vokset med 274
- Opbygger fortæller om vognmandens nye vogntog
- Villaby-vognmand vider sin vognpark ud
- Vognmand i Hundested har fået en ny lastbil med skovkran
- Lastbilerne kørte frem i september
- Forsvaret har efter fem års forberedelser fået de første nye lastbiler
- Vognmand fra Køge har fået nyt kærre-træk

Kommentarer til artiklen:
Konceptet skal helt ændres
Ubers koncept kan kun fungere uden om reglerne. Ubers koncept er bygget op på den måde at almindelige borgere kan bruge egen bil og deres mobil. Det koster dem intet udover vedligeholdelse af app'en at drive deres ulovlige "taxivirksomhed". Hvis de skal følge reglerne i DK, vil de ikke kunne få chauffører, da de skal søge og have økonomi til en tilladelse, bilen skal have udstyr, overholde korrekt miljøklasse og meget mere. Det er der ingen private der vil investere i som et ekstra job. Skal de så oveni det også betale skat, ja så er de blevet taxichauffører på godt og ondt, hvilket er noget helt andet. Derfor passer Ubers koncept ikke ind i Danmark.

Peter Larsen
Peter Larsen
2000 F
København
16-09-2018 12:06:06

Hr.
Ok det vigtige her, er hvad der IKKE står. Der står IKKE at Uber vil betale bøderne, og der står IKKE at de vil afgive data til SKAT fra 2016 og 2017.
De skriver at de er I GANG med at ændre måden at arbejde på, så det BLIVER lovligt!!!! Burde dette arbejde ikke være foretaget i sommeren 2014, så deres partnerchauffører ikke var havnet her? Vil det så sige, at den rådgivning skatteyderne betalte Invest in Denmark og Copenhagen Capacity IKKE indeholdt rådgivning om de grundlæggende regler for taxikørsel i Danmark? Hvad I alverden er de SÅ blevet rådgivet om? Invest in Denmark har oplyst at de har brugt mandtimer svarende til en uge, UDEN altså på noget tidspunkt at have rådgivet om gældende lov, og UDEN at have rådført sig med relevante Styrelser, herunder Trafikstyrelsen.
Så jeg konkluderer - ikke en nikkel til de chauffører der tjente penge hjem til Uber. Og end ikke et skuldertræk til overs for de mange lovlige taxiføreres tab, i forbindelse med Ubers ulovlige tilstedeværelse.
Søren H. Nicolaisen
Engvej 33
4684 Holmegaard
15-09-2018 13:00:45


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst