Forsiden
      
TEST AF TO SCANIA-DISTRIBUTIONSBILER:

To forskellige distributionsbiler ligger tæt

Tirsdag 11. december 2018 kl: 16:43
Share  


Af: Jesper Christensen

To forskellige distributionsbiler ligger tæt
Scania P280 med 7-liters motor.

I begyndelsen af november stillede Scania to forskellige distributionsbiler - en P280 og en L280 - til rådighed for transportnyhederne.dk på to forskellige tirsdage. Ligheden mellem dagene var, at de var lige grå og lå på nogenlunde lunde på samme temperaturniveau, mens ligheden mellem de to biler var, at deres motorer trods deres forskellighed havde samme effekt


Den ene lastbil - P280’eren - havde en 9-liters fem-cylindret motor bag frontgitteret, mens den anden - L280’eren - havde en af Scania’s nye 7-liters seks-cylindrede motorer bag gitteret. En anden forskel var, at den første havde et almindeligt lavt placeret førerhus, mens den anden havde et frembygget og ekstra lavt førerhus.


I denne artikel vil vi fokusere på kørsel og brændstoføkonomi, da vi testede de to biler på den samme rute - dog med et lille svinkeærinde i P280’eren, da vi glemte at køre fra motorvejen nord for Skanderborg. Hvis du allerede har været nede at se i tabellen nedenfor, har du sikket bemærket, at vi kørte omkring 7 kilometer længere i P280’eren end i L280’eren.

Scania L280 med 9-liters motor.


Testruten tog udgangspunkt på Aldersrovej i Aarhus N, som vi også har brugt i andre test. Da der denne gang stod distributionsbiler på test-programmet havde vi lagt testruten om, så der var mere by- og landevejskørsel og meget lidt motorvejskørsel. 


Først ned til havnen i Aarhus, hvor vi ikke uventet kørte i kø med en masse personbiler, fordi der lige var kommet en færge til byen med biler fra Sjælland. Derefter ud til Ringgaden og syd ud af byen mod Skanderborg. Turen gik gennem Skanderborg og så nordud mod Motorvej E45 til afkørslen, hvor man kan køre mod Hadsten. I Hadsten drejede vi mod øst, hvor vi i Ødum tog den gamle hovedvej mod Aarhus, hvor turen blev afsluttet med et lille smut til Sjette Frederisk Kro i Risskov, hvor bilerne blev foreviget, inden vi efter omkring 100 kilometer afsluttede testen på Aldersrovej, hvor vi startede.


Om Scania P280 med den nye 7-liters motor med seks cylindre og lavt placeret almindeligt førerhus:
De godt 100 kilometer testkørsel viste, at den nye 7-liters motor en velafstemt og har en behagelig og blød gang. Motorens effekt på 280 hk og maksimale drejningsmoment på 1.200 Nm mellem 1.050 og 1.600 Nm sørgede for tilfredsstillende acceleration og for at bilen i de østjyske bakker kunne holde den valgte marchhastighed på tilfredsstillende vis. Det brede område, hvor drejningsmomentet er højest, havde en mærkbar positiv betydning for det samlede indtryk.


Om Scania L280 med 9-liters motor og fem cylindre og frembygget og ekstra lavt førerhus:
Testen bekræftede tidligere indtryk af, at Scania’s 9-liters motor er en arbejdshest, hvor motoreffekt og det maksimale drejningsmoment på 1,400 Nm mellem 1,000 og 1,350 r/min kan levere, hvad den skal. Men det mærkes også, at det område, hvor drejningsmomentet er højest, kun dækker et spænd på 350 omdr./minut. Testen viste også, at en motor med fem cylindre har en lidt hårdere gang, end en motor med eksempelvis seks cylindre.


Efter testen af de to forskellige distributionsbiler vil vi her på transportnyhederne.dk tillade os at drage følgende konklusion: 
At brændstoføkonomisk ligger de to motorer tæt - 4,5 km/liter for den 9-liters motor/4,23 km/liter for den 7-liters motor over en strækning på godt 100 km, hvilket ikke er nok til med sikkerhed at dømme den ene til vinder over den anden. Der til var testen turen for kort. Den skulle mindst have været på 150 km - og så vil det endda kun være et fingerpeg, hvis forskellen ikke havde været større. 


Så det er andre faktorer - ud over forskellen på motorernes gang - der må afgøre, hvilken model, man skal vælge. Det punkt vender vi tilbage til i en anden artikel her på transportnyhederne.dk en af de kommende uger.


Fakta om motorerne: 


DC07 113 280 hk

DC09 130 280 hk

Cylindre

6

5

Slagvolumen

7 liter

9 liter

Kompression

17,2:1

19,0:1

Støjniveau

80 dB

80 dB

Effekt

280 hk

280 hk

Max. drejningsmoment

1.200 Nm

1.400 Nm

Gearkasse

Opticruise


Gearing - dæk 315/70

1.324 omdr ved 80 km/t

1.259 omdr ved 80 km/t




Brændstofforbrug ved test

23,85 liter på 100,95 km - 4,23 km/l

24,15 liter på 108,73 km - 4,5 km/l

Totalvægt

Omkring 17 ton

Omkring 17 ton



Scania P280 med DC07 motor



Scania L280 med DC09 motor



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Søn- og far-virksomhed får fire-akslet FM
- Vognmand i Frederikssund har grebet om ny kranbil
- Vognmand i Stege er steget om bord i ny Volvo FH
- Varevognen kører med kødvarer
- Italieneren fra Spanien kører i København
- Nordjysk lastbilforhandler sender special-enhed til Grønland
- Transportkoncern kører med solceller på tagene
- Tip-traileren rummer 37 kubikmeter
- Køleanlægget er helt elektrisk
- Trailerproducent har leveret 15.555 trailere til samme kunde
- Fragtfirma har trækker gardinerne fra på ny citytrailer
- Vognmand er kørt hjem til Himmerland med ny fire-akslet tip-trailer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst