Bæltekran er startet på jobbet
Mandag 26. august 2019 kl: 12:43
Af: Redaktionen
Afprøvning og forskellige test foregik på pladsen hos Tonny Sørensens Kranservice.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrencen kan være hård i transportbranchen. Derfor sigter vi hele tiden efter at være på absolut forkant med udviklingen. Det er derfor vi valgte at investere i Palfingers nye bæltekran, fortæller vognmand Tony Sørensen, Tonny Sørensens Kranservice (TKS) i Esbjerg
Virksomheden udfører opgaver i hele Danmark og har næsten udelukkende Palfinger-kraner i stalden.
For nylig blev bæltekranen - en PCC 57.002 - leveret til TKS - og testet på alle leder og kanter. Allerede tidligt om morgenen dagen efter skulle det nye materiel i aktion i centrum af Esbjerg, hvor der i øjeblikket er gang i en omfattende renovering af bymidten.
TKS er den første transportvirksomhed i Danmark, der tager en Palfinger-bæltekran i brug, og samtidig er det den første serieproducerede bæltekran fra Palfinger AG i Østrig.
Bæltekranen fra Palfinger er en allround kran, der dækker en række forskellige arbejdsområder. Det særlige ved kranen er den ekstraordinære mobilitet, et meget kraftfuldt drev, og den lave frihøjde, som gør det nemt at arbejde i vanskeligt terræn eller ved opgaver, hvor der kun er ganske lidt plads. Det gør den særdeles velegnet til at arbejde indendørs i eksempelvis fabriksbygninger.
Et andet eksempel er på byggepladser, hvor der er brug for lidt ekstra kræfter for at komme frem, og hvor pladsen er trang.
Afhængig af opgaven har kranen aftagelige ballastvægte, og bæltes kan afmonteres, så bæltekranen udelukkende bevæger sig ved hjælp af støttebenssystemet, når der er brug for særlig lav kørehøjde.
Det var netop tilfældet på torvet i Esbjerg, som var bæltekranens første dag i felten. Her skulle der monteres nye spær på et byggeri, og her viste bæltekranen til fulde sit værd. Eneste adgang til baggården var en smal og lav port, men den smalle port var ikke noget problem for kranen, selv om der kun var fem centimeter at gøre godt med i siderne.
- En af de store fordele ved vores nye materiel er, at vi nu kan få meget nemmere adgang til steder, hvor der er meget lidt plads. Det giver os mulighed for at arbejde langt mere effektivt og hurtigere end tidligere. Noget lignende havde været meget vanskeligt med en traditionel lastbilkran, siger Rasmus Sørensen fra Tonny Sørensens Kranservice, der til daglig er operatør af bæltekranen.

Teamet der stod for testen af den nye bæltekran. Fra venstre: Søren Mouridsen, Palfinger, Rasmus Sørensen, Tonny Sørensens kranservice, Daniel Eriksen, Skifter Lastbil, Jan Aagaard Rasmussen, Palfinger, og Hans Brandtstätter fra Palfinger AG i Østrig.

Bemærk porten nederst til venstre – der var kun 5 centimeter at gøre godt med, da bæltekranen skulle ind i baggården.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Juni markerede sig med en fremgang på 37 procent
- Fire-akslet tip-trailer har med åbenbar side og automatisk rullepresenning
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- Vognmand i Dalmose tog to tre-akslede med sig hjem
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Vognmand fra Tørring tog tre trailere med en enkelt trækker
- Tre-akslet tiptrailer kan rumme 34 kubikmeter i kassen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |