Forsiden
      

Scania har en selvkørende koncept-lastbil uden førerhus

Tirsdag 1. oktober 2019 kl: 10:17
Share  


Af: Redaktionen

Scania har en selvkørende koncept-lastbil uden førerhus

Det seneste medlem af Scania’s række af selvkørende lastbiler er Scania AXL, der er en helt selvkørende koncept-lastbil uden førerhus

Scania har en selvkørende koncept-lastbil uden førerhus
En gruppe af eksperter på forskellige områder hos svenske Scania slået sig sammen og udviklet en koncept-lastbil uden førerhus, der er bygget af komponenter fra Scania’s modulsystem. Miner og store, lukkede byggepladser er eksempler på områder, hvor selvkørende køretøjer kan komme i spil, da områderne er velafgrænsede og nemmere at kontrollere.


- Med Scania AXL koncept-lastbilen tager vi et markant skridt fremad mod fremtidens smarte transportsystem, hvori selvkørende køretøjer vil indgå helt naturligt, siger Scania’s koncernchef Henrik Henriksson. 


- Vi vil fortsat bygge og lede koncepter som dette for at vise, hvad der er muligt at gøre med dagens teknologi, siger han videre.

 
For selvkørende køretøjer er softwaren på mange måder vigtigere end hardwaren. Scania AXL styres og overvåges i et meget kontrolleret, intelligent miljø. I for eksempel miner støttes de selvkørende transporter af et avanceret logistiksystem, der fortæller køretøjet, hvordan det skal opføre sig.


- Vi har allerede selvkørende lastbiler i drift hos nogle af vores kunder. Hidtil har de dog af sikkerhedshensyn været udrustet med et førerhus med plads til en chauffør, der kan gribe ind om nødvendigt. Scania AXL har ikke et førerhus med plads til en chauffør, og det ændrer situationen markant, siger Claes Erixon, der er chef for forskning og udvikling på Scania. 


- Udviklingen af selvkørende køretøjer har taget store skridt fremad i de senere år. Vi har endnu ikke løsninger på alle udfordringer, men ved hjælp af koncept-lastbiler som Scania AXL opnår vi nye gennembrud og lærer nyt med stor hastighed, fremhæver han.


Scania peger på, at mange forskellige industrier søger at effektivisere deres transporter og gøre dem mere bæredygtige, hvilket betyder, at selvkørende køretøjer i stigende grad overvejet som vejen frem.


Med en robuste konstruktion klarer Scania AXL det barske miljø, som miner og store byggepladser udgør. På Scania AXL er det traditionelle førerhus erstattet af et nyt, intelligent frontmodul.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny fleksibel servicekontrakt tilpasser sig kilometertallet
- Den fireakslede medbringer gods og truck
- Brande-vognmand kan køre hjem med en brand-ny trailer
- Aalborg-vognmand sikrer sig bedre brændstoføkonomi
- Murer- og entreprenør har fået ny tre-akslet kærre
- Kranføreren kan tage personbilen med på toppen
- Uddannelsesorganisation udvider sit MAN-skab
- Specialist har fået special-vogntog og ballast-kærre
- Bokstrailerne er blanke og blå
- Vognmand i Ejby har fået ny V8’er
- Vognmand i Svinninge har fået ny V8’er
- Himmerland-entreprenør har hentet kærre i Hedensted

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst