Forsiden
      

Lastbil skubber vinden forbi hjørnerne

Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:46
Af: Redaktionen

Lastbil skubber vinden forbi hjørnerne

Den ny Mercedes-Benz Actros er mere aerodynamisk end sine forgængere med et brændstofforbrug, der ligger omkring 5 procent under sin forgænger. Førerhusdesignet bærer en stor del af æren gevinsten

Den ny Actros kører sig betragteligt lettere gennem luften end sin forgænger. På motorvej er forbruget reduceret med op til 3 procent, mens forbedringen i bytrafik er på op til 5 procent. Udover nye teknologier som den intelligente fartpilot Predictive Powertrain Control, som gør lastbilen i stand til at tilpasse hastigheden efter vejens forløb, skyldes forbedringerne i høj grad det opdaterede, aerodynamiske design - og særligt de digitale sidespejle MirrorCam, der alene bidrager med en besparelse på op til 1,5 procent.


Aerodynamikken bestemte placeringen af MirrorCam
De karakteristiske kamerastilke, der udgør den udvendige del af MirrorCam, er placeret på øverste del af førerhusets A-stolpe. Dermed har chaufføren markant forbedret udsyn til trafikken sammenlignet med traditionelle sidespejle. Og selvom dén placering virker ganske logisk, var den ikke givet på forhånd. Da den ny Actros stadig var i designfasen, var også den nedre del af A-stolpen samt den øvre del af B-stolpen i spil som mulige placeringer. På baggrund af beregninger omfattende praktiske tests i vindtunnel kunne ingeniørerne dog konkludere, at den øverste del af A-stolpen udgjorde den mest optimale, aerodynamiske placering. Den optimerede aerodynamik bidrager desuden til at lede skidt og snavs væk fra forrude, vinduer og kameralinser.


Actros er International Truck of the Year 2020
Sammen med aktive sikkerhedssystemer som Active Drive Assist, der muliggør semiautomatisk kørsel, samt nødbremsesystemet Active Brake Assist 5 var det aerodynamiske MirrorCam-system et af de afgørende argumenter for, at den ny Actros vandt den prestigefulde titel som International Truck of the Year 2020.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst