Ford har styrket og slanket sin Transit

Fredag 3. maj 2019 kl: 12:37
Af: Redaktionen

Ford har styrket og slanket sin Transit

Fords nye to-tons Transit er blevet mere brændstoføkonomisk og bedre forbundet til omverdenen end tidligere modeller. Samtidig er egenvægten bragt ned med op mod 80 kg takket være en række vægtoptimeringer. Med lavere egenvægt er der åbnet for højere nyttelast

Den nye Transits slankere konstruktion er opnået med blandt andet vægtreducerende materialer, der tæller Fords første kølerhjelm i aluminium, en varerumsadskillelse i komposit og hjul, hvis design er blevet optimeret ved hjælp af computerteknologi, der ofte anvendes inden for rumfartsindustrien.


Tiltagene bidrager alle til en reduceret egenvægt på tværs af hele Transit-liniens nye to-tonsmodeller. L3H2-varianten med baghjulstræk er eksempelvis 80 kg lettere end den tilsvarende udgående model. Den tilsvarende model med forhjulstræk er 48 kg lettere.


- Noget af det mest afgørende i en varebil er dens nyttelast, som optimeres væsentligt med lavere egenvægt. Vores nye Transit lavere egenvægt forbedrer samtidig brændstoføkonomien og mindsker CO2-udledningen, som vi har opnået uden at gå på kompromis med hverken Transits ydelse eller holdbarhed, siger Michael McDonagh, der er global chefingeniør for Ford Transit.


Brændstoføkonomien i Fords nye to-tons Transit er ifølge Ford forbedret med op til 7 procent og fås nu i et opgraderet udvalg med 2,0-liters EcoBlue-dieselmotorer, der omfatter en variant med 185 hk samt 10-trins automatgear til varianter med baghjulstræk. Dertil følger nye avancerede førerassistanceteknologier og connectivity-løsninger, der gør arbejdslivet og hverdagen nemmere. Indbygget FordPass Connect-modem i bilen fås også for fuldt overblik over flådestyring og reducerede driftsomkostninger.


Ud over det optimerede udvalg af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor kommer den nye 2-tons Transit også med elektrisk servostyring (EPAS) for første gang, dæk med lav rullemodstand og aerodynamiske forbedringer, der alle bidrager til en bedre brændstoføkonomi og mindre CO2-udledning.


Brændstofbesparende automatisk start-stop-teknologi forbliver standard over hele Transit-linien, mens ny EcoGuide-teknologi også er en mulighed. Systemet forudser vejforhold via navigationen og foreslår den mest brændstoføkonomiske måde at køre på med feedback i instrumenteringen.


Ford har for nylig annonceret, at en fuldelektrisk Transit vil slutte sig til det elektrificerede varebilssortiment i 2021.


Med det elektrisk servostyring (EPAS) er der åbnet for førerassistanceteknologier som vognbaneassistent og parkeringsassistent.
For første gang kommer forskellige Drive Mode-køreprogrammer til Transit, der passer til forskellige vejrforhold. Disse inkluderer Eco Mode, Slippery Mode, Tow/Haul Mode samt Mud/Rut Mode til firhjulstrukne varianter.


Dertil introduceres en bred vifte af avancerede førerassistanceteknologier:
  • Blindvinkelsassistance (BLIS) med Trailer Tow-teknologi
  • Adaptiv fartpilot
  • Optimeret vognbanecentrering
  • Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering

Andre nye features tæller for- og bakkamera for bedre overblik, parkeringsassistent med flere sensorer og Cross Traffic Alert, der advarer ved risiko for sammenstød, når man bakker ud fra parkering.


Den nye 2-tons Ford Transit forventes lanceret i Danmark til september.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.