DAF vil køre ind på markedet for lastbiler med flere aksler

Mandag 6. maj 2019 kl: 10:29
Af: Jesper Christensen

DAF vil køre ind på markedet for lastbiler med flere aksler
Fem-aksler - DAF er klar med køretøjer til transport i omgivelser, der ikke bare er lige ud ad landevejen.

Den hollandske lastbilproducent har gennem de senere år styrket sin position på markedet for to-akslede trækkere, mens positionen på markedet for flereakslede trækkere og forvogne med totalvægte over 16 ton har været mindre markant. DAF vil derfor styrke indsatsen for at vinde markedsandele på det område

2018 var med DAF’s egne ord et godt år, hvor der blev produceret over 67.000 lette, mellemtunge og tunge lastbiler, hvilket var ny rekord. Den hidtidige produktionsrekord var fra 2008.


DAF vurderer, at der er basis for at styrke indsatsen på området for flereakslede trækkere og forvogne. Derfor havde DAF før påsle inviteret til et arrangement i det sydlige Spanien, hvor rækken af flereakslede køretøjer til forskellige mere specielle transportopgaver blev vist frem.


Hvad med en 10x4 forvogn bygget op med tip? Eller et 8x4-chassis bygget op med betonkanon - begge med en ekstra lav egenvægt? Eller hvad med en tridem-bil med kroghejs?


Med traileren om bagbord - de elektriske spejle er ganske enkelt at indstille, så de giver et maksimalt overblik over aktiviteterne bagud.


DAF har gennemgået sit modelprogram og melder klar til at tage kampen op med konkurrenterne, når det gælder de flereakslede lastbiler - både på trækker-området og på området for entreprenørbiler og biler, der skal monteres med kran eller den ene eller anden form for hejs til containere.


Ved arrangementet i Spanien pegede DAF’s folk på, at der især i Norden er et potentiale for at levere flereakslede lastbiler, da der bliver leveret betydeligt større antal flere-akslede biler i eksempelvis Norge, Sverige og Finland, end to-akslede trækkere til vogntog på 40 ton totalvægt.


Under arrangementet gav DAF de inviterede transportjournalister mulighed for at testkøre en række af de DAF’er, der skal konkurrere med eksempelvis Scania og Volvo i de nordiske lande.


HVO - DAF's lastbiler kan køre på bæredygtig brændstof. 







Ligesom ved tidligere test giver lastbilerne fra DAF indtryk af gedigen kvalitet. Med kraftige motorer og en veltrimmet drivline med eksempelvis den automatiserede Tracton-gearkasse fra ZF med DAF’s egen software er landevejskørsel med en flereakslet DAF den samme fornøjelse som, hvis det havde været en to-akslet trækker. Her på transportnyhederne testede vi både en tre-akslet DAF XF510-trækker koblet for en nedbygget sættevogn, der var trukket ud og lastet med en stor kasse, så  længden var på omkring 20 meter og totalvægten på 40 ton, og en tre-akslet forvogn spændt for en tre-akslet anhænger - også med en totalvægt på 40 ton.


Totalvægten på 40 ton lyder ikke af så meget, men det var den maksimale totalvægt, der kunne lade sig gøre ved testen. DAF’s folk forklarede, at totalvægten uden særlige specifikationer kan komme på på 120 ton - og hvis man ønsker det, betydeligt højere op.


Efter de første testkørsler på landevej var det derfor interessant at prøve de mere specielle opbygning, som DAF stillede op med i en nærliggende grusgrav. Her var der tre testbiler, hvoraf vi testede de to - en 8x4 og en 10x4.


Kørsel i en spansk grusgrav med stejle stigninger. DAF's entreprenør-software til ZF's automatiserede Taxion-gearkasser i kombination med DAF's motorbremser sørger for stabil kørsel op og ned ad bakke.


Begge lastbiler var udrustet med automatiseret gearkasse fra ZF suppleret med off-road-software, som man som chauffører kunne slå til eller fra efter behov - under kørslen.


Med en lille smule fornemmelse for, hvordan man kører i en grusgrav med stejle stigning og hjulspor med løse sten, sand eller pløre, tager det ikke ret mange minutter at finde sig til rette i DAF’erne. Med gearvælgeren på D - helt automatiseret  og offroad-softwaren slået til, er det legende let at køre opad bakke. Når det går nedad skal man lige koncentrere sig lidt mere og bruge sin fornemmelse. Gør man det og bruger DAF’ens kraftige motorbremsen i position et, to eller tre i kombination med et passende gear, som man indstiller med gear-vælgeren, er det også legende let at køre nedad. Med gearvælgeren sat til femte gear og motorbremsen i position tre var der ingen fare for, at bilen, der var lastet til en totalvægt på omkring 40 ton, ville løbe fra os ned af den stejle og snoede vej i grusgraven.


Så resultatet af testkørslerne må være: Godkendt uden anmærkninger.

Og konkurrenterne kan se frem til at få endnu en spiller på banen, der kan noget, når det gælder robuste og driftsikre lastbiler.


DAF'er på række - klar til test - og til at tage konkurrence op på markedet for lastbiler med mere end to aksler.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.