Virksomhed med danske rødder køber gasdrevne lastbiler - til tyske aktiviteter

Mandag 5. august 2019 kl: 10:27
Af: Jesper Christensen

KP Logistik GmbH, der har hovedkontor i Stavenhagen i det østlige Tyskland, har bestilt 100 gasdrevne lastbiler hos Scania. Det er den svenske lastbilproducents hidtil største enkeltstående ordre på lastbiler, der kan køre på flydende gas (LNG) til dato

De 100 nye gasdrevne lastbiler fra Scania, der alle har motorer på 410 hk, bliver ligeligt fordelt mellem KP Logistiks terminaler i Stavenhagen og Wustermark tæt på Berlin. De skal bruges til levering af tørrede, kølede og frosne fødevarer - først og fremmest til Netto- og Norma-butikker i det østlige Tyskland, herunder Berlin.


- Med denne strategiske ordre på gasdrevne lastbiler ønsker vi at gå forrest inden for bæredygtig transport og sætte et godt eksempel for transportbranchen, siger David Brokholm, der er administrerende direktør for KP Logistik GmbH. 


- CO2-emissionerne fra lastbiler, der kører på naturgas, er lavere end med diesel, og vi kan nedbringe CO2 med op til 90 procent eller mere, hvis vi bruger biogas, siger han videre.


Ud over de miljømæssige gevinster bliver KP Logistik fritaget for en række vejafgifter i Tyskland og kan drage fordel af de subsidier på gasdrevne køretøjer, der trådte i kraft i Tyskland tidligere på året. Det er med til at udligne den højere pris på LNG-gaslastbilerne. 


- Det gjorde det meget lettere for os at vælge gasteknologi, siger David Brokholm.


De nye Scania-lastbiler skal indgå i flåden i fire til fem år. I løbet af den tid vil de hver især køre op til 800.000 kilometer. Hver lastbil har et stort førerhus med to senge, et infotainmentsystem og en omfattende sikkerhedspakke. To tanke med en kapacitet på 340 og 400 liter giver lastbilerne en rækkevidde på op til 1.100 kilometer. 


Til sommer vil brændstofleverandøren Liquind 24/7 have anlagt permanente tankstationer med flydende gas i Wustermark og Stavenhagen. Stationerne bliver åbne for alle kunder. Infrastrukturen for flydende køretøjsgas i Tyskland udvides gradvist og vil ved udgangen af 2019 være oppe på omkring 20 tankstationer.


KP Logistik GmbH indgår i en familievirksomhed, der har været aktiv i tre generationer - og som startede i 1959 i nærheden af København, da Knud Pedersen begyndte at levere mælk og mad i en VW-varebil. 


KP Logistik etablerede sig på det tyske marked i 1990 og åbnede terminalen tæt på Berlin i 2005. Virksomheden har 400 medarbejdere i Tyskland og en flåde på 150 Scania-lastbiler.


Alle KP Logistiks nye lastbiler leveres med en reparations- og vedligeholdelseskontrakt via forhandleren, LKW-Center-Petersen i Stavenhagen. LKW-Center-Petersen, der er en del af KP Logistik-koncernen, har værksted og mekanikere klar til at håndtere lastbilerne med den flydende gas.


I Danmark findes 17 CNG tankstationer og her tilbydes biogas med over 100% CO2-reduktion som tilfældet er med dansk produceret biogas. Der er interesse for etablering af LNG-tankstationer i Danmark med henblik på tunge indenrigstransporter idet kunder der kører internationalt vil tanke LNG i udlandet hvor gassen er et par kroner billigere pr. kg end i Danmark, hvor gas til transport er pålagt højere afgifter end diesel.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.