LASTBILPRODUCENT:

- Vi er nødt til at tage de første bæredygtige skridt selv

Tirsdag 12. november 2019 kl: 08:53
Af: Redaktionen

Om 20 år skal alle lastbiler - store som små - der kører ud fra en af Daimler Trucks fabrikker og ind på markederne i Europa, Nordamerika og Japan være CO2-neutrale. Daimler vil dermed bidraget til, at alle tunge køretøjer på vejene skal være CO2-neutrale i år 2050. - Vi har ganske enkelt ikke tid til at vente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne, lyder det fra den øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum

Den øverste chef for lastbildivisionen i Daimler, Martin Daum, var ikke i tvivl om målet, da han satte det officielt på International Supply Chain Conference, der fandt sted i Berlin sidst i oktober. Opgaven er stor, men ifølge Martin Daum ikke umulig. Til gengæld er den strengt nødvendig, fordi klodens klima ændrer sig i hastig fart.


- Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne - og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at vente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral - og vi er nødt til at tage de første skridt selv, lød budskabet fra Martin Daum.


Batteri- og brintteknologi gør diesel overflødig
Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje. Og i de større byer kan man også møde personbiler med brint i tanken. Og står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.


- Allerede nu er koncernen helt fremme med heavy duty-lastbilen Mercedes-Benz eActros og light duty-lastbilen Fuso eCanter. De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros blev leveret til test hos de første kunder i 2018, mens de første eksemplarer af Fuso eCanter blev leveret tilbage i 2017. I år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter til de første danske kunder. Og med over 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen på plads. Daimler forventer, at de første batterielektriske køretøjer kommer i produktion i stor skala i 2022, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte i 2029.


Totaløkonomi er afgørende
På konferencen gjorde Martin Daum det klart, at branchen er nødt til at gå forrest og udvikle morgendagens CO2-neutrale teknologi. Men myndighederne rundt om i verden bærer også et stort ansvar. For totaløkonomien - den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) - er af afgørende betydning for, at teknologien giver mening for kunderne, og selv i det mest optimistiske scenarie vil de nye teknologier end ikke i 2040 kunne hamle op med dieselkøretøjernes totaløkonomi. Derfor efterlyster Martin Daum og resten af Daimler-koncernen ambitiøse rammevilkår, der støtter op om de nye CO2-neutrale teknologier, hvis verdenssamfundet skal nå i mål med Paris-aftalens mål.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.