Klik venligst

Forsiden
      

Vognmand på Sjælland kører med hydraulisk forhjulstræk

Tirsdag 4. august 2020 kl: 07:00
Share  


Af: Redaktionen

Vognmand på Sjælland kører med hydraulisk forhjulstræk

Vognmand Jørgen Olsen fra Slangerup p åSjælland har som den førte i Norden investeret i en Iveco X-Way med Hi-Traction hydraulisk forhjulstræk. Vognmandsvirksomheden kører med alt fra spunsjern til haveaffald, og derfor er det vigtigt at kunne komme rundt både i bytrafik og på byggepladser

Det er sjældent, at Nina Olsen fra morgenstunden ved, hvor mange eller hvilke transportopgaver hun skal ud på i løbet af dagen. Sammen med sin mand har hun firmaet Vognmand Jørgen Olsen i Slangerup, der kører med alt fra spunsjern til haveaffald, og løser store som små opgaver for både entreprenører, håndværkere, boligforeninger og private grundejere.


Mange af opgaverne er samtidig akutte, så firmaet har behov for fleksible biler, der kan komme rundt de fleste steder og er driftssikre.


Senest har Vognmand Jørgen Olsen investeret i en tre-akslet Iveco X-Way model AD 260X46Y/PS med bogie og træk på den forreste bagaksel, der er opbygget med et HMF-wirehejs og en frontmonteret Fassi-kran F215A2,25. Med Hi-Traction hydraulisk forhjulstræk forvandles den til en tre-akslet lastbil med træk på to af sine tre aksler.


Netop tilføjelsen af Hi-Traction gør faktisk bilen helt unik i Norden, fortæller Jørgen Andreassen, der er testkører hos Iveco:


- Det er første gang, at vi leverer en X-Way med Hi-Traction til et nordisk land. Løsningen er udviklet til at øge både sikkerheden og fleksibiliteten markant, idet et simpelt tryk på en kontakt giver ekstra stærkt forhjulstræk, når det er nødvendigt i vanskeligt terræn. På den måde bliver bilen mere fleksibel, og chaufføren kan langt nemmere komme rundt i terrænet, siger han.


For Nina Olsen, der til daglig sidder bag rattet i den nye Iveco X-Way, er det først og fremmest vigtigt, at bilen giver en behagelig køreoplevelse og virker, som den skal. 


- Du skal sidde godt, og instrumenterne skal være placeret fornuftigt. Samtidig er det et plus, at alle indre overflader er glatte og derfor nemme at holde rene. Men det vigtigste er, at bilen er driftssikker og kan komme rundt uden problemer. Her giver Hi-Traction den sikkerhed, at jeg ikke først behøver at tjekke, om der er nogen, der kan hjælpe med at trække bilen fri, før jeg kører ind et sted, hvor terrænet er vanskeligt, siger hun og fortsætter:


- Jeg kører ikke så mange kilometer pr. tur, men det er meget varieret kørsel. Som regel kører jeg både rundt inde i København og ude på byggepladser, hvor der kan være noget uvejsomt. Derfor er det vigtigt med en solid bil, der er manøvredygtig og kan lidt af hvert.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Thy-vognmand har 25-års jubilæum med italiensk lastbilproducent
- To-akslede lastbiler er bygget op - stærke som tre-akslede
- Svenske lastbiler kommer i stødet
- Traileren har gas på flaske bag gardinerne
- Gardintrailere får hjemsted i Midtjylland
- Ny mellemstore lastbil-serie har fået bedre udsyn
- Vest-svenske lastbiler bliver vist frem med nye førerhuse
- Tiptraileren har kølemaskine
- Tysk leverandør sendte svenske tilbage i rækken
- Vognmand fra Hejnsvig valgte wirehejs
- Tiptrailer med automatisk rullepressenning rummer 61,5 kubikmeter
- DAF-fan ruller ud med fem-akslet Volvo

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst