Klik venligst

Forsiden
      
TYSK TEST:

Ny lastbilsgeneration sparer op til 8,2 procent brændstof

Tirsdag 18. august 2020 kl: 17:52
Share  


Af: Redaktionen

Ny lastbilsgeneration sparer op til 8,2 procent brændstof

Den nye MAN TGX, der fra 25. august og frem til 17. september har premiere hos de danske MAN-forhandlere, har stor fokus på komfort og brændstofeffektivitet. MAN præsenterer med den nye model en forbedret drivline, forbedret aerodynamik og en opdateret EfficientCruise-assistent, som samlet betyder, at den nye lastbilsgeneration op til 8,2 procent lavere brændstofforbrug end den tidligere lastbilgeneration. Besparelsen bliver bekræftet af en test, som er gennemført af TÜV i Tyskland

Resultatet af TÜV’s test viser, at en MAN TGX 18.470 Euro 6d brugte 8,2 procent mindre brændstof sammenlignet med MAN TGX 18.460 Euro 6c fra den hidtidige version med Euro 6c-motor. Strækningen, som kørtes under testen var 342 kilometer lang og lastbilerne blev testet på både motorvej og ved landevejskørsel.


- De bekræftede testresultater fra TÜV er fantastiske. En brændstofbesparelse på helt op til 8,2 procent er rigtigt flot og et meget vigtig argument, når vores kunder, ovenpå corona krisen, igen skal ud og investere i nye lastbiler, siger MAN’s salgsdirektør i Danmark Frank Nielsen. 


- Og så er timingen helt perfekt i forhold til, at vi netop nu er på vej ud til alle de danske lastbilskunder for at vise vores nye lastbilsserie frem, siger han videre.


Drivline med ny optimeret effekt
Den nye lastbilsgenerations optimerede bagaksler tilbyder en højere udveksling end forgængeren. Desuden har den nye D26 Euro 6d-motorgeneration en reduceret mængde af recirkuleret udstødningsgas og øget termodynamisk effektivitet, hvilket giver mere effektivitet, selv ved høje motoromdrejninger.


GPS-fartholderen MAN EfficientCruise er blevet videreudviklet og tilbyder nu endnu flere og mere omfattende funktioner end tidligere. Det inkluderer blandt andet "dynamic sailing”, som dækker over, at lastbilen løbende veksler mellem at accelerere og køre i friløb. Desuden er ACC-afstandskontrolsystemet optimeret for at kunne udnytte rulleenergien ved kørsel ned ad bakker - og holde en større afstand til køretøjet foran, så lastbilen kan rulle uhindret så længe som muligt.


Aerodynamik spiller en vigtig rolle for at mindske brændstofforbruget og flere komponenter har fået nyt design. Den nye lastbilgeneration har eksempelvis smallere sidespejle end forgængeren, hvilket giver mindre luftmodstand. Nydesignede luftafvisere forbedrer desuden luftstrømmen til køleren og motorrummet og den nye tagspoiler optimerer luftstrømmen fra lastbilen til traileren.


- Vi er netop i disse dage ved at forberede vores ”New MAN Truck Tour”, som fra 25. august og frem til 17.september kommer forbi landets MAN forhandlere. Her vil vi invitere vores kunder til at komme forbi og se den nye lastbilgeneration og vi vil tilbyde testture til alle interesserede, siger Frank Nielsen.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Randersvirksomhed sætter nye slidbaner på for Michelin
- Thy-vognmand har 25-års jubilæum med italiensk lastbilproducent
- To-akslede lastbiler er bygget op - stærke som tre-akslede
- Svenske lastbiler kommer i stødet
- Traileren har gas på flaske bag gardinerne
- Gardintrailere får hjemsted i Midtjylland
- Ny mellemstore lastbil-serie har fået bedre udsyn
- Vest-svenske lastbiler bliver vist frem med nye førerhuse
- Tiptraileren har kølemaskine
- Tysk leverandør sendte svenske tilbage i rækken
- Vognmand fra Hejnsvig valgte wirehejs
- Tiptrailer med automatisk rullepressenning rummer 61,5 kubikmeter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst