Klik venligst

Klik venligst

Forsiden
      

Tysk lastbilproducent udvider sit lette 4x4-program

Tirsdag 29. september 2020 kl: 15:02
Share  


Af: Redaktionen

Tysk lastbilproducent udvider sit lette 4x4-program

Som et supplement til de eksisterende TGE-modeller med firehjulstræk introducerer MAN Truck & Bus en ny version med 5,0 tons totalvægt. Versionen kan nedvejes til 3.5 tons totalvægt og 3.5 tons trailerkapacitet eller opvejes til 5,5 tons tilladt totalvægt. MAN har etableret et samarbejde med den østrigske specialvirksomhed Oberaigner, og alle de nye modeller kan bestilles fra fabrikken

Tysk lastbilproducent udvider sit lette 4x4-program
MAN’s danske varebilschef, Nicolai Sperling. (Foto: MAN)
MAN GTE 4x4 byder på:
  • permanent firehjulstræk med belastningsafhængig trækkraftfordeling
  • optimal mobilitet i terrænet med høj nyttelast
  • brede anvendelsesområder eksempelvis som brand- og redningskøretøj, køretøjer til kommunale vej- og park-afdelinger eller som entreprenørkøretøjer

Med de nye TGE-varianter, hvor MAN allerede har modtaget mange kundebestillinger, tilbyder MAN nu firehjulstrukne køretøjer, som alle kan opbygges individuelt efter kundernes behov. 
Det eksisterende program af lette firehjulstrukne modeller som chassis, kassevogn eller minibus suppleres med modeller på 5,0 til 5,5 tons, som MAN har udviklet sammen med det østrigske specialfirma Oberaigner


Fælles for de nye modeller på 5,0 til 5,5 tons er permanent firehjulstræk med enkelreduktions-foraksel og en fordeler-gearkasse, der sikrer belastningsafhængig fordeling af trækkraften mellem akslerne (Torsen-differentiale). Hvis grebet i underlaget skulle svigte på den ene aksel, tilføres der automatisk og uden forsinkelse mere moment til den anden aksel.
Grundlaget for de konverterede versioner er standard TGE-kassevogne og TGE-chassiser med baghjulstræk, bagtøjsudveksling på 4,7:1, tvillinghjul samt en kraftig 2,0-liters dieselmotor på 177 hk og et moment på 410 Nm. Der kan vælges mellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse samt akselafstande på 3.640 eller 4.490 millimeter. TGE-kassevognene kan også leveres med super-single-dækmontering.


Konverteringen til firehjulstræk har ikke nødvendiggjort nogen forøgelse af højden, så indstigningshøjden forbliver uændret, hvilket er et plus ved brug som ambulance eller minibus. Det er dog muligt som ekstraudstyr at få forøget højden med 30 millimeter for at få større frihøjde.
Nyttelasten bibeholdes også næsten fuldt ud, da den ekstra vægt af firehjulstrækket ligger på cirka 130 kg. Dermed får en firehjulstrukket 177 hk 5,5 tons TGE med kort førerhus og kort akselafstand en nyttelast på omkring 3.370 kg.


- Vi vil gerne vise de danske varebilskunder at MAN er en stærk leverandør til det professionelle marked. Vi skal kunne give vores erhvervskunder præcis det, som de har brug for til at udføre deres erhverv. Til de af vores kunder, som har brug for ekstra fremkommelighed på byggepladsen, i skoven eller andre steder, hvor terrænet stiller krav om ekstra trækkraft, vil vi naturligvis gerne tilbyde vores assistance og knowhow, siger MAN’s danske varebilschef, Nicolai Sperling, der er godt tilfreds med udsigten til at kunne levere endnu en stærk og professionel 4x4 løsning til kunder i Danmark.





Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Traileren er bygget til bulktransport af fisk
- Lastvognssælger vender tilbage til Viborg
- Chauffør med fire-akslet lastbil med kran og hejs har 650 heste til disposition
- Opbygger opdaterede demobil i kundens stil
- Gartner lægger an til arbejde med ny wirehejs-lastbil
- Bokstraileren har en enkelt 10-tons aksel
- Engelsk lastbilfabrik har bygget nummer 100.000
- Svenske sideloadere får ny servicedækning i Danmark
- Volvo Trucks har skubbet to trækkere over til fragtmand fra Silkeborg
- Linktrailere kan også være med åbent lad
- Chaufførerne har selv trucken med til aflæsning
- Vognmand i Hvornum valgte V8’er endnu en gang

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst