Scanias nye serie af high-tech gearkasser
Tirsdag 15. december 2020 kl: 15:02
Af: RedaktionenNye high-tech gearkasser skal holde svensk lastbilproducent i front. Med tiden vil de erstatte de nuværende Scania Opticruise-løsninger. Det første medlem af den nye gearkassefamilie - G33CM - kan kombineres med Scania's opdaterede 16-liters V8-motorserie samt de kraftigste varianter af Scanias 13-liters motorer. Scania har investeret over 400 millioner euro i udviklingen af de nye gearkasser for at fastholde sin førende position på området. - De nye gearkasser er afgørende for Scania's muligheder for at forblive konkurrencedygtig, når det gælder brug af forbrændingsmotorer i effektive og bæredygtige drivliner hele vejen til 2030, siger Alexander Vlaskamp, der er Executive Vice President og chef for Sales and Marketing hos Scania
Om de nye high-tech-gearkasser fra svenske Scania:
- De nye serie high-tech AMT-gearkasser (Automated Manual Transmission) er udviklet for endnu bedre køreegenskaber og bæredygtighed
- Gearkasserne byder på større spændvidde mellem gearene, op til 1 procent lavere brændstofforbrug og lavere støjniveau
- De er lettere, hurtigere, mere effektive og i stand til at håndtere op til 3.700 Nm drejningsmoment
- Gearkassehusene er udført i aluminium, har reduceret intern friktion og mere økonomiske gearudvekslinger
- Der er indbygget retarder med forøget retarderkapacitet samt flere smarte og effektive kraftudtagsmuligheder
- Gearkasserne sikrer, at forbrændingsmotorer fortsat kan indgå i bæredygtige transportløsninger
- Det nye gearkasseprogram er et fremragende eksempel på Scania's teknologiske forspring, når det gælder vores kunders muligheder for at opnå endnu bedre brændstof- og transporteffektivitet på en bæredygtig måde, siger Alexander Vlaskamp.
Scania har en lang tradition for at tilbyde automatiserede, manuelle gearkasser under Scania Opticruise-navnet, der blev introduceret tilbage i de tidlige 1990’ere.
Alexander Vlaskamp peger på, at det for Scania er absolut nødvendigt at investere massivt i at udvikle et helt nyt gearkasseprogram, selvom Scania allerede er kendt for at tilbyde nogle af de bedste løsninger på markedet.
- Vores nye gearkasser besidder de forbedrede egenskaber, der er forudsætningen for at kunne levere endnu mere effektive og bæredygtige transportløsninger i det kommende årti. En afgørende egenskab er et langt større spændvidde mellem gearene, så de i endnu højere grad passer til Scanias lavomdrejnings-filosofi med økonomiske udvekslingsforhold i drivlinerne. Det er fundamentet for yderligere forbedring af brændstoføkonomien for kunderne, siger Alexander Vlaskamp.
De første kundesolgte lastbiler med G33CM-baserede Scania Opticruise-løsninger går i produktion i 1. kvartal 2021.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |