Fransk bilproducent vil være europæisk leder indenfor brintteknologi
Onsdag 17. februar 2021 kl: 13:50
Af: Redaktionen
Groupe Renault og Plug Power Inc, der er en virksomhed indenfor brændselscellesystemer, har indgået et såkaldt Memorandum of Understanding, som kan gøre Renault førende, når det gælder varebiler med brændselsceller, der kan trække energi ud af brint og omforme det til elektricitet til varebilernes el-motorer
Groupe Renault og Plug Power Inc. har lanceret et 50-50 joint-venture samarbejde, som kan gøre Groupe Renault og Plug Power til tunge spillere på det europæiske marked indenfor forskning og udvikling samt fremstilling og salg af elektriske biler med brændselsceller med tilhørende infrastruktur - som for eksempel optankning og servicering af el-biler med brændselsceller.
Joint-ventureplatformen skal understøtte og udbygge det voksende marked for brændselscelle-teknologi i små og mellemstore varevogne. Målet for Groupe Renault er at have 30 procent af markedet på LCV.
Renault er i dag på markedet med elektriske varebiler, mens Plug Powers har over 20 års erfaring med brændselscelleteknologi og brintløsninger. Plug Power har blandt andet designet og bygget 110 brintstationer og leverer hver dag over 40 ton brint dagligt.
Samarbejdet betyder, at man har som mål at tilbyde unikke og differentierede produkter og løsninger til LCV-markedet. Blandt andet etablerer de to virksomheder et innovationscenter, der skal udvikle brændselscelleteknologi, og man vil være i stand til at tilbyde brintteknologi på eksisterende og kommende Renault LCV-biler.
I første omgang vil fokus være på de store varebiler, som Master og Trafic. Produktionen vil også være et samarbejde med allerede eksisterende Renault-fabrikker, og så vil man også oprette en produktion af brændselsceller i Frankrig, der bygges til Renaults platforme. Man starter i første halvdel af i år med produktion af en mindre flåde af biler, hvor elektriciteten til bilernes el-motorer kommer fra brændselsceller.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
- Tip-kærre til asfalt er sendt til Sydvestjylland
- Trailer med gående gulv skal køre hos vognmand i Vestjylland
- Vognmand ved Roskilde valgte Volvo
- Fire-akslet tip-trailer er bygget til asfalttransport
- Brandekoncern udvider med hollandske trailere til tunge transport
- Maskinstation på Vestsjælland var i Østjylland for at hente ny tiptrailer med rullepresenning
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Tre-akslet city-tip trailer har kasse i Hardox-stål
- Trækker med 590 heste har plys på gulvet
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |






