Forsiden
      

Mandag er MAN-dag

Søndag 21. marts 2021 kl: 22:40
Af: Jesper Christensen

Mandag er MAN-dag
MAN TGL 12.220 er den letteste af dagens testbiler.

MAN Truck & Bus er på vej ud i landet med en karavane, der skal vise, hvad den tyske lastbilproducent kan, når det gælder distributionsbiler fra den nyeste generation. MAN stiller op med en 12 tons TGL 12.220 med en 220 hk motor og en 18 tons TGM med en 290 hk motor - begge toakslede køretøjer

Her på transportnyhederne.dk testkører vi de to modeller i Aarhus-omådet mandag 22. marts. Derfor bringer vi her en beskrivelse af de to køretøjer for på den måde at fordele informationerne og gøre dem tilgængelige fra flere artikler.


Mandagens letteste distributionsbil er en 12 tons MAN TGL 12.220 med en motor på 220 hk med motorbremse. Det maksimale drejningsmoment er på 850 Nm. Og så har bilen det automatiske gearskiftesystem TipMatic.


P-bremsen er elektronisk og betjenes via instrumentpanelet. Bilen er også forsynet med rullespærre MAN Easy Start.


Akselafstanden er på 5.200 mm med et overhæng på 2.875 mm. Forakslen er til 4,7 tons akseltryk, mens bagakslen er til 8,4 tons akseltryk. Begge aksler er med skivebremser - forakslen er med parabelfjedrer, mens bagakslen er med luftaffjedring. Førerhuset er et smalt og kort CC-førerhus med normal højde. 


Testbilens førerhus, hvor lydniveauet er angivet til maksimalt 76 db, er blandt andet udstyret med multifunktionsrat, der kan justeres i højde og hældning, et 12,3 tommer kombi-instrumnent, 12 V og 24 V stik, betjeningspanel MAN EasyControl Distribution med fire funktioner, der kan betjenes udefra, når døren er åben. Førerhuset er også udstyret med et klimaanlæg, køleboks, læselamper, aflægningsbord, opbevaringsrum bag førersædet og i midten.


Når det gælder assistentsystemer til chaufføren er TGL'en leveret med Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), regulering af hjulspin ved acceleration (ASR), fartpilot Adaptive Cruise Control med afstandsregulering, avanceret nødbremsesystem (EBA), vognbaneadvarselssystem (LDW) og opmærksomhedsvogter MAN AttentionGuard.


Under kørslen kan chaufføren benytte bilens mediasytem med 12,3 tommer skærm, der blandt andet har navigationskort over Europa og Rusland, Online Traffic til navigationsfunktioner, MAN Telematics, smartphone-integration og mulighed for integration af MAN-app'er i køretøjet.


Og så har TGL'en eksempelvis også køretidsassistent med køretidsvisning i instrumentbordets skærm og kurvelys.


Lastbilen, der er opbygget med en Plagborg profilbox, har en 180 liters brændstoftank i højre side.



Mandagens tungeste distributionsbil er en 18 tons MAN TGM 18.290 med en motor på 290 hk med motorbremse. Det maksimale drejningsmoment er på 850 Nm. Og så har bilen det automatiske gearskiftesystem TipMatic.


P-bremsen er elektronisk og betjenes via instrumentpanelet. Bilen er også forsynet med rullespærre MAN Easy Start.


Akselafstanden er på 5.425 mm med et overhæng på 2.875 mm. Forakslen er til 7,5 tons akseltryk, mens bagakslen er til 11.5 tons akseltryk. Begge aksler er med skivebremser og luftaffjedring. Førerhuset er et smalt og kort CC-førerhus med normal højde. 


Testbilens førerhus, hvor lydniveauet er angivet til maksimalt 79 db, er blandt andet udstyret med multifunktionsrat, der kan justeres i højde og hældning, et 12,3 tommer kombi-instrumnent, 12 V og 24 V stik, betjeningspanel MAN EasyControl Distribution med fire funktioner, der kan betjenes udefra, når døren er åben. Førerhuset er også udstyret med et klimaanlæg, køleboks, læselamper, aflægningsbord, opbevaringsrum bag førersædet og i midten.


Når det gælder assistentsystemer til chaufføren er TGL'en leveret med Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), regulering af hjulspin ved acceleration (ASR), fartpilot Adaptive Cruise Control med afstandsregulering, avanceret nødbremsesystem (EBA), vognbaneadvarselssystem (LDW) og opmærksomhedsvogter MAN AttentionGuard.


Under kørslen kan chaufføren benytte bilens mediasytem med 12,3 tommer skærm, der blandt andet har navigationskort over Europa og Rusland, Online Traffic til navigationsfunktioner, MAN Telematics, smartphone-integration og mulighed for integration af MAN-app'er i køretøjet.


Og så har TGM'en eksempelvis også MAN's elektronisk regulerede styresystem, MAN ComfortSteering, køretidsassistent med køretidsvisning i instrumentbordets skærm, fjernlysassistent, kurvelys og komfortblink.


Lastbilen har en 300 liters brændstoftank i højre side.



MAN TGM 18.290 er den letteste af dagens testbiler.













Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst