Klik venligst

Forsiden
      

V8-motorens 590 heste spillede fint sammen med ny gearkasse

Tirsdag 23. marts 2021 kl: 14:59
Share  


Af: Jesper Christensen

V8-motorens 590 heste spillede fint sammen med ny gearkasse

Tirsdag testede vi her på transportnyhederne.dk en ny Scania R590 med en V8-motor på 590 hk og et eksemplar af den nye og 60 kg lettere Opticruise-gearkasser med 14 fremadgående gear og 4 bakgear. I denne artikel gør vi en kort status over brændstofforbrug og kommer med en vurdering af samspillet mellem den nye motor og den nye gearkasse

Udgangspunktet var som vanligt på Aldersrovej i Aarhus N. Ruten var også den sædvanlige, mens brændstofmålingerne denne gang var baseret på bilens indbyggede systemer og ikke den mere detaljerede, som Scania's testchauffører normalt kan levere. Teknikken drillede ganske enkelt.


Derfor kan resultatet af denne test ikke sammenlignes direkte med andre testede lastbiler, men det giver alligevel et fingerpraj om, hvor den nye motor ligger i samspillet med den nye gearkasse. Et samspil, der er velinstrueret med behagelige satser i hele spændet. 


Vi målte brændstofforbruget over 174,9 kilometer, hvilket er omkring 10 kilometer længere, end ved de øvrige test. Og de ti kilometer er bykørsel, hvilket trækker lidt ned i gennemsnitshastigheden og øger forbruget pr. kørt kilometer. Vi holdt også omkring et minut for rødt lys ved et vejarbejde. Det skal man lige have i tankerne, når man vurderer nedenstående tal og eventuelt sammenligner dem med tal fra andre test, som vi har valgt at gengive fra en tidligere artikel.


Vores konklusion er efter dagens test, at den nye V8'er på 590 hk sammen med den nye Opticruise-gearkasse kan bidrage til bedre brændstoføkonomi, høj gennemsnitshastighed og øget kørselskomfort.   


Dagens testbil - en Scania R590 - V8-motor:
32,6 liter/100 km - 3,06 km/l
Gennemsnitshastighed (over 174,9 kilometer): 58,33 km/t


Interesserede kan læse mere om den nye Scania R590 V8 her:


Resultater af andre test af Scania’er af den nyeste generation:

Hvis man er interesseret i at vide mere om testruten, er man klikke på linkene ved de to nederste testbiler.

Scania S730 - V8-motor
35,37 l/100 km -  2,82 km/l
Gennemsnitshastighed: 63,36 km/t

Scania S650 - V8-motor
34,36 l/100 km - 2,91 km/l
Gennemsnitshastighed: 60,89 km/t

Scania R520 - V8-motor
33,27 l/100 km - 3,01 km/l
Gennemsnitshastighed: 61,30 km/t

Scania R500 - Rækkemotor
31,24 l/100 km - 3,20 km/l
Gennemsnitshastighed: 61,16 km/t

Scania R450 - Rækkemotor
32,75 l/100 km -  3,05 km/l
Gennemsnitshastighed: 56,28 km/t

Interesserede kan læse testen af denne bil her:

Scania G410 - Rækkemotor
32,78 l/100 km - 3,05 km/l
Gennemsnitshastighed: 62,84

Interesserede kan læse testen af denne bil her:



Artiklen, hvor ovennævnte tal stammer fra, kan læses her:



Ankomst til Aarhus.







Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Danmark er håbløst bagud
- Sønderjysk vognmand har kædet to trailere til sin flåde
- Flytteforretning trak tre tre-akslede trailere til Hovedstaden
- Erfarne branchekræfter står bag nyt totalkoncept til varebiler
- Vognmand giver transporterne en overførsel
- Bakspejlet kan "se" gennem en blændet bagdør og en tildækket rude
- Lastbilerne er nu alle fra samme leverandør
- Fynsk vognmand får fabriksnye gardintrailere fra Jylland
- Helsingør-vognmand vendte blikket fra øst mod sydvest
- Fyns vognmand kører kølige varer med ny tre-akslet køletrailer
- Varevognspaletten bliver udvidet med franske specialiteter
- Varebil skifter idenditet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst