Klik venligst



Forsiden
      

Tysk lastbilproducent er klar til serieproduktion af tung elektrisk lastbil-serie

Lørdag 10. juli 2021 kl: 08:00
Af: Jesper Christensen

Tysk lastbilproducent er klar til serieproduktion af tung elektrisk lastbil-serie

På den sidste dag i juni kunne tyske Mercedes-Benz løfte sløret for sin første serieproducerede elektriske lastbil i den tunge ende - en batteri-elektrisk Mercedes-Benz eActros. Den nye batteri-elektriske eActros vil kommer på markedet i Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, Spanien, Frankrig, Holland, Belgien, Storbritannien, Danmark, Norge og Sverige

Tilbage i 2016 kunne Mercedes-Benz præsentere den første fuldelektriske prototype-lastbil. To år senere i 2018 var konceptbilen eActros klar til at rulle ud på vejene hos udvalgte kunder. Siden da er det blevet til over 500.000 testkilometer i daglig kundedrift.


Den nye batteri-elektriske eActros, der bliver sat i serie-produktion i andet halvår i år på koncernens lastbilfabrik i Wörth i Sydtyskland, vil have en rækkevidde på op til 400 kilometer mellem hver opladning afhængig af kørselsforhold og model.


Marketing og eMobility launch manager hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mikael Voigt, ser frem til at byde de første danske kunder velkommen bag rattet i eActros, som klarer samme nyttelast som søstermodellen med dieselmotor.


- Vi glæder os helt enormt til at kunne tilbyde vores kunder den færdige version af eActros, for der er virkelig tale om en lastbil, der lægger afstand til konkurrenterne. Rækkevidden er nu så lang, at lastbilen nemt klarer både bydistribution og regional distribution, og da nyttelasten ikke adskiller sig fra Actros med dieselmotor, appellerer eActros nu til endnu flere kunder. Og med det netop indgåede infrastrukturforlig er der desuden sikret et betydeligt tilskud til anskaffelse af grønne lastbiler allerede i 2022, siger Mikael Voigt. 




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
- Tip-kærre til asfalt er sendt til Sydvestjylland
- Trailer med gående gulv skal køre hos vognmand i Vestjylland
- Vognmand ved Roskilde valgte Volvo
- Fire-akslet tip-trailer er bygget til asfalttransport
- Brandekoncern udvider med hollandske trailere til tunge transport
- Maskinstation på Vestsjælland var i Østjylland for at hente ny tiptrailer med rullepresenning
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Tre-akslet city-tip trailer har kasse i Hardox-stål
- Trækker med 590 heste har plys på gulvet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst