Forsiden
      

Volvos elektriske lastbiler blev testet i ekstremt vintervejr

Tirsdag 21. december 2021 kl: 08:00
Share  


Af: Redaktionen

Mange har oplevet, at batteriet i mobilen mister strøm, når kulden sætter ind. For at undgå noget tilsvarende har Volvo Trucks testet sine elektriske lastbiler tæt på Polarcirklen i ekstremt koldt vejr. Resultatet? En funktion til at opretholde batteriets ydeevne, selv når temperaturen er langt under nul.

- Vi har kunder over hele verden, og vores lastbiler skal præstere overalt, så hårde klimatests er afgørende - selvfølgelig inklusiv vores elektriske rækkevidde, siger Jessica Sandström, SVP Product Management hos Volvo Trucks.

Hvad sker der med en batteridrevet lastbil, når termometeret viser -25° C og hård vind sætter ind? For at finde ud af det har Volvo Trucks udført vintertests i den nordlige del af Sverige.

- Når vi tester vores lastbiler i åbne områder, tæt på polarcirklen i det nordlige Sverige, vurderer vi alle de uforudsigelige elementer i naturen, fortsætter Jessica Sandström.
-Vind kombineret med frost laver islag på lastbilen, hvilket giver os gode muligheder for at sikre, at alt fungerer korrekt under ekstreme forhold. Vores test har vist, at det fungerer upåklageligt at betjene vores elektriske lastbiler i disse virkelig kolde omgivelser."

Et håndgribeligt resultat af vintertesten er en ny funktion kaldet ”Ready to Run”. Denne funktion forbereder lastbilen til arbejdsdage, hvor det er nødvendigt med forvarmning eller køling af batterierne. Det kan være tilfælde, hvor lastbilen skal køre i varme temperaturer, hvorved man afkøler lastbilens batterier og førerhus. Den optimale temperatur for batterierne er omkring +25° og chaufføren kan nemt starte forvarmning eller køling fra en app.

El-lastbiler er en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, men indtil videre udgør de kun en beskeden procentdel af det samlede lastbilmarked. Foreløbig er der blevet leveret et par hundrede tunge elektriske lastbiler til transportører i Europa i år.

- Vi driver forandringen og har en ledende position på det europæiske marked for elektriske lastbiler. Vi har allerede i dag elektriske lastbiler i serieproduktion og leverer til kunder over hele Europa og Nordamerika. Vores mål er, at 50 procent af vores samlede lastbilsalg skal være elektrisk i 2030, slutter Jessica Sandström.

Den komplette ”Ready to Run-funktion” vil være tilgængelig på Volvo FH, FM og FMX Electric, som bruges til regional transport, distribution og anlægsarbejde.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skaks nye kran kan skydes ud i 14 led og en forlængerarm
- Genbrugsvirksomhed har overført en anhænger til Fyn
- Transportvirksomhed i Vendsyssel valgte tre-akslet bogietrækker
- Kød skal køres i køletrailere med elektriske køleanlæg
- Virksomhed med speciale i transport med tankvogne tager to tre-akslede trækkere i brug
- Genanvendeligt materiale bliver bragt med trailer med gående gulv
- Vognmand øst for Roskilde har fået ny fire-akslet forvogn
- Lastbilforhandler i Syd- og Sønderjylland bliver autoriseret forhandler af italienske kraner
- Den første af de nye lader vente på sig - leveringstiden blaffer i vinden
- Fransk bilproducent blev nummer ét i Sverige med lette elektriske varebiler
- Holstebro-vognmand valgte at få vogntog bygget op lokalt
- Vognmand i Himmerland har fået ny tandemtrækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst