Forsiden
      

Medicinen kommer med lastbil med to drivliner

Torsdag 6. januar 2022 kl: 09:43
Share  


Af: Redaktionen

Medicinen kommer med lastbil med to drivliner

Region Sjælland fik kort før årsskiftet leveret en ny to-akslet plugin-hybrid lastbil fra Scania. Lastbilen, der kort beskrevet har to drivliner i én - en drivline med en dieselmotor og en drivline med en el-motor - er den første plugin-hybris lastbil, som Scania leverer i Danmark

Region Sjælland skal bruge den nye Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle)  til transport af blandt andet medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.


- Lige som resten af samfundet har Region Sjælland fokus på den grønne omstilling. Vi skal reducere CO2-udslippet, hvor det er muligt, og med vores nye Scania plugin-hybridlastbil kører vi de første kilometer på den rejse, siger Lars Wolthers, der er logistikchef i RS Transport, der hører under Region Sjællands afdeling for Indkøb, Produktion og Logistik.


Lars Wolthers, der er ansvarlig for indkøbet af den nye Scania, forklarer, at logistikafdelingen råder over otte lastbiler over 3.500 kg samt lige så mange varebiler.


- Vi kigger løbende på mulighederne for at gøre vores vognpark grønnere, og med den nye Scania plugin-hybridlastbil med en tilladt totalvægt på 18 tons er vi nu rykket op i det tunge segment, når vi taler grønne køretøjer, siger han.


Både diesel- og el-motor
Scania P 320’eren er udrustet med en traditionel fem-cylindret dieselmotor på 320 hk, der er suppleret med en el-motor med en kontinuerlig maksimal effekt på 115 kW (topeffekt 130 kW) svarende til 156-176 hk. El-motoren får sin energi fra en batteripakke med tre Li-Ion-batterier med en samlet kapacitet på 90 kWh. Det giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km under normale driftsforhold.


- Lastbilen er beregnet til at køre på ren el i byerne og automatisk slå over på diesel på de længere stræk uden for byerne. På den måde får vi optimal rækkevidde, hvor vi udnytter elmotorens emissionsfri og næsten lydløse drift i byerne og kører på diesel på de lange stræk. Vi har desuden sikret os, at Scania’en kan køre på bæredygtigt HVO-brændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) med 90 procent lavere CO2-udslip end traditionel diesel, hvis Region Sjælland beslutter sig for det, siger Lars Wolthers.


Opladninstiden er på op til fire timer
Bilen skal i første omgang kun køre i ét-holds drift, hvor opladningen af batteripakken sker med såkaldt slow charging om natten. Slow charging er mere skånsomt for batterierne, der dermed opnår markant længere levetid. Selve opladningen til fuld kapacitet sker på op til fire timer, så lastbilen kan i princippet også indsættes i to-holds drift. Med fast charging (95 kW) vil batterierne kunne oplades på lidt over en halv time.


Region Sjællands nye Scania P 320 PHEV er opbygget med en syv meter lang, isoleret kølekasse med en Carrier kølemaskine, der trækkes af lastbilens motorer under kørslen og kan tilsluttes ekstern strømforsyning, når lastbilen holder stille for læsning og losning. Bagerst er lastbilen forsynet med en 2,5 tons Zepro læssebagsmæk.


- Vi forventer i første omgang at køre ca. 40.000 kilometer om året med den nye plugin-hybridlastbil. Vi er faktisk overbevist om, at plugin-teknologien er den helt rigtige til vores kørselsopgaver, så vi har allerede bestilt en Scania plugin-hybridlastbil mere efter helt samme opskrift, siger Lars Wolthers.


Fakta om Scania P 320 B4x2 PHEV til Region Sjælland:

Chassis: 
  • To-akslet distributionslastbil med fuld luftaffjedring

Førerhus: 
  • Lavt placeret Scania P-serie distributionsførerhus med lav indstigning af hensyn til chaufførernes hyppige ind- og udstigninger samt ekstra godt udsyn takket være lav underkant på for- og sideruder samt ekstra nærzone-kamera i højre side med stort display i førerhuset for optimalt udsyn til fodgængere og cyklister ved højresving

Opbygning: 
  • Syv-meter isoleret kølekasse med Carrier køleanlæg der trækkes af lastbilens motor under kørslen og mulighed for ekstern strøm ved læsning og losning. Bagest 2.500 kg. Zepro læssebagsmæk
  • PHEV-drivline: kombineret Scania fem-cylindret dieselmotor på 320 hk og el-motor placeret mellem dieselmotor og gearkasse på 115/130 kW effekt. El-motoren forsynes af 90 kWh Li-Ion batteripakke, der slow-charges om natten på ca. 4 timer og giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km afhængig af driftsforhold


Danmarks første Scania plugin-hybridlastbil er leveret til Region Sjælland af salgskonsulent Ernst Larsen fra Scania Danmarks afdeling i Holbæk.












Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Evolutionen er kommet til Randers
- Entreprenør er steget om bord i et nyt vogntog
- Det er intj så ring
- Aarhus-vognmand har hentet trailer og kærre i Hedensted
- Vognmand i Middelfart hentede city-gardintrailer med langsnudet trækker
- Randersvognmand har taget to tre-akslede trækkere i brug
- Olieselskab møder talstærkt op på transportmesse i Greve
- Greve lægger endnu en gang arealer til transportmesse
- El-lastbil på 7,5 ton laster op til 3,9 ton
- Transportmesse er tilbage i Jönköping
- Vinderbil fra ørkenrally i Saudi Arabien kører ind på messe i Sverige
- Fremover fører fem FH'ere godset frem

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst