Trailere med elektriske aksler skubber på trækkeren - og mod mindre CO2-udslip
Onsdag 2. november 2022 kl: 11:16
Af: Redaktionen
Den tyske transport- og logistik-koncern, DB Schenker, har indgået en aftale om 2.000 lastbiltrailere med elektriske aksler - eTrailer - leveret af Trailer Dynamics og Krone Commercial Vehicle Group. DB Schenker vil bruge de nye trailere med elektriske aksler fra 2024
De 2.000 trailere skal skubbe på udviklingen af elektrificeret landevejstransport hos DB Schenker. Og der er reelt tale om et skub, for trailerne er udrustet med elektriske aksler, der kan hjælpe trækkeren med at komme frem. Har trækkeren en dieselmotor under førerhuset, vil hjælpen fra de elektriske aksler betyde mindre dieselforbrug og dermed mindre CO2-udledning.
DB Schenker fremhæver, at der i øjeblikket er god fart på udrulningen af miljøvenlige distributionsløsninger i byerne, men for at sikre en bæredygtig transport over længere afstande fra A til B er eTrailerne set med DB Schenkers øjne et gennembrud.
De elektriske trailere fra Trailer Dynamics og Krone har en elektrisk drivline, som gør det muligt at støtte trækkeren under kørsel. En specialudviklet del på drivlinen benytter et patenteret sensor-system til at bestemme køredynamikken mellem trailer og trækker, så trækkeren ikke på noget tidspunkt overstyres og derved bliver skubbet ud i trafikfarlige situationer. Den elektriske drivline gør det også muligt at opsamle energi under kørslen - eksempelvis ved kørsel med en fast hastighed ned ad bakke og ved opbræmsninger.
Trailernes kontrollsystem fungerer uafhængigt, så en grænseflade med trækkeren er unødvendig. Dermed kan eTrailerne bruges sammen med trækkere fra alle leverandører uanset om der er tale om trækkere med diesel- eller gasmotorer, eller batteri-elektriske og brint-elektriske trækkere.
Trailerne kan udstyres med 300 kWh, 450 kWh eller 600 kWh batterier efter behov, hvilket kan øge rækkevidden for elektriske trækkere med op til 500 kilometer afhængig af den aktuelle kørsel.
Ifølge DB Schenker, Trailer Dynamics og Commercial Vehicle Group kan trailere med elektriske aksler bidrage til en CO2-reduktion på mellem 20 og 40 procent afhængig af kørselsforholdene.
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Polsk trailerproducent kører trailer med lukket kasse ind på markedet i Skandinavien
- To tiptrailere skal køre for oliemølle på Nordfyn
- Paris kom til Randers i en T-udgave
- Logistikvirksomhed i Greve har taget fat i en ny tre-akslet kølebil
- Svensk lastbil var knap fem procent bedre til at spare på brændstoffet
- De første ud af 30 opbygninger er leveret
- Tiptrailer med fire aksler rummer 37 kubikmeter
- Kran kom hurtigt i brug
- Fire-akslet tip-trailer er leveret med kornpose
- Bilforhandler i Herning udvider sit sortiment med store lastbiler
- Fire-akslet tip-trailer får udgangspunkt på Falster
- Vognmand fra Thy tager elementerne med på ny nedbygget fire-akslet trailer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |