Lastbilproducent og producent af ladesystemet tester megawatt-oplader
Tirsdag 9. maj 2023 kl: 15:05
Af: RedaktionenVirksomhederne ABB E-mobility og Scania har med gennemført de første test i udviklingen af megawatt-ladesystemer, der hurtigt kan få lastbiler med halvflade batterier i stødet igen. Lastbiler fra Scania, der kan tilsluttes ladesystemerne ventes at komme i drift i løbet af næste år
![]() |
Udviklingen af en løsning til hurtig opladning, som også vil øge rækkevidden mellem to opladninger, er ifølge Scania et stort i retning af at øge salget af tunge køretøjer, der kan køres fossilfrit.
Den indledende test, som viser, at det er teknisk muligt med opladning med høj effekt, er et første skridt mod det fremtidige MCS-system fra ABB E-mobility.
Testen vil bidrage til en gradvis udrulning af højeffektopladere startende fra 1.500 ampere og til sidst dækker hele MCS-området op til 3.000 ampere. Både Scania og ABB E-mobility har investeret i og været med til at udvikle ladestandarden i samarbejde med CharIN. MCS-standarden forventes klar i 2024.
Hos Scania peger man på, at MCS-teknologien er afgørende for, at Scania’s langdistance-ellastbiler, hvor både køre- og hviletider er lovreguleret, kan komme ud at køre.
En lastbilchauffør må højst køre i 4,5 timer, før han skal holde 45 minutters pause, hvor lastbilen skal kunne lade nok op til at køre i yderligere 4,5 timer. På grund af batteriernes størrelse er både hurtig og kraftig opladning vigtig.
- Vi ser et momentum for elektrisk transport, og vores mål er, at 50 procent af alle køretøjer, vi sælger årligt i 2030, skal være elektriske. For at nå dette mål kræves der infrastruktur, og MCS er en vigtig brik i puslespillet for infrastrukturen fremadrettet, siger Fredrik Allard, der er chef for E-mobility hos Scania.
Som en af verdens førende virksomheder inden for opladningsløsninger til elektriske køretøjer er ABB E-mobility på forkant med at levere den pålidelige ladeinfrastruktur og robuste servicefunktioner, der er brug for, så transportvirksomheder og andre med egne tunge køretøjer kan skifte til elektrisk drift.
Fra og med i år tilbyder Scania lastbiler med MCS-standardtilslutning til kunder med specifikke og erklærede behov, med produktionsstart i 2024. ABB E-mobility introducerer næste generation af sin MCS-teknologi i slutningen af 2024/begyndelsen af 2025.
Som en af verdens førende virksomheder inden for opladningsløsninger til elektriske køretøjer er ABB E-mobility på forkant med at levere den pålidelige ladeinfrastruktur og robuste servicefunktioner, der er brug for, så transportvirksomheder og andre med egne tunge køretøjer kan skifte til elektrisk drift.
Fra og med i år tilbyder Scania lastbiler med MCS-standardtilslutning til kunder med specifikke og erklærede behov, med produktionsstart i 2024. ABB E-mobility introducerer næste generation af sin MCS-teknologi i slutningen af 2024/begyndelsen af 2025.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- Vognmand i Dalmose tog to tre-akslede med sig hjem
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Vognmand fra Tørring tog tre trailere med en enkelt trækker
- Tre-akslet tiptrailer kan rumme 34 kubikmeter i kassen
- Vognmand i Karlslunde trak afsted med tre nye trækkere
- Mølle har fået ny fire-akslet tip-trailer til korn og foderstoffer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |