Forsiden
      

Affaldsselskab tager skrald i smalle gader med biogas-lastbiler

Onsdag 8. november 2023 kl: 09:59
Af: Redaktionen

Affaldsselskab tager skrald i smalle gader med biogas-lastbiler

Amager Ressource Center, der er ejet af Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby kommuner, og blandt andet driver affalds- og energianlægget Amager Bakke, har fået to nye renovationsbiler, der kører på gas. Renovationsbilerne, der skal indsamle affald i Københavns Kommune, er to Iveco Eurocargo opbygget med en to-kammers komprimatorkasse fra italienske Mazzocchia. Tidligere har Iveco leveret en Iveco Eurocargo i samme ordre

De fabriksnye biler er 12 tons Iveco Eurocargo ML120EL21 CNG/P. Tal og bogstaver i modelnummeret viser, at der er tale om en 12 tons lastbil med lav indstigning, med en 210 hk motor, der kører på komprimeret gas og med en luftaffjedret bagaksel.


De nye renovationsbiler er bygget op med en to-kammers komprimatorkasse fra italienske Mazzocchia, så forskellige fragmenter kan holdes adskilte i forbindelse med indsamlingen. 


Udover CO2-reduktion er drift på biogas et alternativ til konventionel dieseldrift, da også NO2-udledningen og udledningen af skadelige partikler er henholdsvis 90 procent og 99 procent lavere end ved drift på almindelig dieselolie. Dermed bidrager de tre nye biler væsentligt til en renere luft i København.


ARC, der råder over et større antal elektriske renovationskøretøjer, valgte de tre gasdrevne biler fra Iveco, da det på én særlig rute var ikke muligt at køre med elektriske renovationsbiler på grund af deres bredde.


- Vi skal bruge bilerne til indsamling af affald fra områder med svær fremkommelighed, og hvor der ikke er plads til vores ”store” lastbiler. Københavns Kommune's strategi om bæredygtig affaldsindsamling pålægger os at drifte vores køretøjer på miljørigtige alternativer til diesel. Her er biogas et godt alternativ som supplement til vores øvrige elektriske renovationsbiler, siger Bo Fredskov Kristiansen fra ARC.


ARC har tegnet en 3XL-Life service- & reparationsaftale på alle tre biler, og ARC kender dermed sine drifts- og vedligeholdelsesomkostninger på alle bilerne fremadrettet. Montering af de italienske komprimatorkasser på bilerne er foretaget hos Phoenix Danmark A/S, mens tilslutning af aggregatet samt diverse finish-arbejde er foretaget hos Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler A/S i Roskilde. Bilerne er leveret af Jesper Smedegaard, der er Key Account Manager, Heavy, hos Iveco Danmark A/S.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kærrer skal køre med køreplader
- Letvægtstrailer kan rumme 31 kubikmeter i kassen
- Sværlasttrailer er blevet hentet til Djursland
- Tysk lastbilproducent har fået bestillinger på 700 elektriske lastbiler
- Fire-akslet trailer har både gående gulv og automatisk rullepresenning
- Tysk transportkoncern med speciale i transport af flydende produkter udskifter 165 trækkere
- Tre-akslet kærre er opbygget med hejs og skørter
- Tip-trailer kommer med "råstoffer"
- Hedensted-vognmand trækker tunge læs med 530 heste i fire-akslet tungtrækker
- Gardintrailer kom tværs over land og vand
- 13 er blot et tal mellem 12 og 14
- To-akslet tip-trailer er hentet til Sydvestfyn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst