Elektrisk lastbil er eneste udgave af ny model med lavt førerhus
Onsdag 31. januar 2024 kl: 10:01
Af: Redaktionen
Volvo Trucks, der mandag løftede sløret for nye lastbilmodeller i den tunge ende, fortsætter onsdag med at vise nyheder. Denne gang handler det om en ny lidt mindre lastbilmodel, der udelukkende er er udviklet med elektrisk motor. Det er en ny udgave af Volvo Trucks' FM-serier - en Volvo FM Low Entry optimeret til en renere og mere sikker transport i byer
Den nye batteri-elektriske Volvo FM Low Entry, der er Volvo Trucks' seneste tilføjelse til sit el-lastbil-program, er en tung lastbil, der er specielt udviklet til at kunne bruges til en lang række transportopgaver i byområder. Det er også den første lastbilmodel fra Volvo Trucks, som kun fås med elektrisk drivline.

Fem-stjernet Direct Vision-bedømmelse
Den lave køreposition giver føreren et forbedret udsyn og overblik over omgivelserne. Det gode udsyn i FM Low Entry har givet lastbilen en femstjernet vurdering i Direct Vision-standarden, der bedømmer tunge køretøjer, som kører i London, og træder i kraft i fjerde kvartal af 2024.
Hos Volvo Trucks fremhæver man den nye Volvo FM Low Entry som en meget alsidig lastbil, der kan tilpasses til at opfylde specifikke krav til forskellige transportopgaver - eksempelvis affaldshåndtering, distribution og inden for bygge og anlæg.
Lastbilen er baseret på Volvo Trucks' FM-model. Det rummelige førerhus er sænket og flyttet fremad, og den lave indstigning og det flade gulv gør det nemt at komme ind og ud af lastbilen. Designet af førerhuset skaber et ergonomisk, behageligt og effektivt arbejdsmiljø for chauffører.
Den nye Volvo FM Low Entry vil i første omgang blive solgt i Europa, herunder Tyrkiet, samt Australien og Sydkorea. Salgsstart er i første kvartal 2024, og produktionsstart er i andet kvartal 2024.
Volvo Trucks fremhæver især følgende funktioner ved Volvo FM Low Entry:
- Udsynet (med standardspecifikation) opfylder Transport for Londons fem-stjernede Direct Vision Standard
- Lastbilen er udstyret med Volvo Dynamisk Styring-systemet der letter styring, manøvrering og reducerer vibrationer
- Valg mellem tre forskellige sædemuligheder: Chauffør + 0, 1 eller 3 passagerer. De 3 passagersæder er placeret bagerst i førerhuset, så de ikke er synlige for chaufføren, hvilket minimerer blinde vinkler og giver et bedre udsyn
- De ergonomiske funktioner omfatter lav indstigning, fladt gulv og velplacerede indstigningshåndtag for nem og sikker udstigning af førerhuset
- Lastbilen fås med Volvos nye avancerede CMS kamerasystem
- Volvo FM Low Entry fås i to højder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med udvidet/højt tag (1945 mm)
- Tilgængelige akselkonfigurationer: 4X2, 6X2, 6X4, 8X2, 8X4
- Totalvægt: 19-32 ton
- Motor: 330 kWh
- Batteri: 360 kWh (4 batterier)
- Rækkevidde: Op til 200 km (rækkevidde afhænger af flere parametre såsom belastningsvægt, kørestil, kørecyklus, topografi, temperatur med mere)
- Opladning: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
- Akselafstand: 3.900-6.000 mm

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Vognmand fra Tørring tog tre trailere med en enkelt trækker
- Tre-akslet tiptrailer kan rumme 34 kubikmeter i kassen
- Vognmand i Karlslunde trak afsted med tre nye trækkere
- Mølle har fået ny fire-akslet tip-trailer til korn og foderstoffer
- Nye elektriske og lette varebiler er udviklet til alle typer bytrafik
- Dynamisk styring på lastbiler bliver opgraderet til gavn for trafiksikkerheden
- Lastbilcenter skifter ejer
- Transportfirma i Greve tog to gange tre vekselladskærre med hjem
- Sværlasttrailer kan blive fem meter længere
- Maj endte 14 under sidste år
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |