VOGNMANDSORGANISATION:
Den pulje på 75 millioner kroner, som et politisk flertal onsdag udmøntede som en del af støtteordningen til grøn transport får hurtigt ben at gå på. Sådan lyder det fra vognmandsorganisationen DTL Her forudser man store praktiske vanskeligheder for vognmændene, når ladestanderne skal installeres. Derfor mener vognmandsorganisationen, at det vil være nødvendigt at stille lovkrav til elselskaberne
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Vognmand fra Herlev har hentet ny tip-kærre med tre-vejstip
- Fire ud af ti nyregistrerede lastbiler over 16 ton var fra Volvo Trucks
- Ung vognmand valgte løve fra München
- Trækker med 560 heste skal køre maskiner ud til kunderne
- Dæk og trailerproducent aftaler partnerskab om dækovervågning
- Linktrailer har hydraulisk styret kædetræk
- Vognmand i Randers tager godstet på sengen
- Kjellerup-entreprenør kører ud med nyt syv-akslet vogntog
- Vognmand i Svenstrup har fået to lastbiler med kran i hver sin ende
Skriv din kommentar:
Pulje til el-lastbiler får hurtigt ben at gå på
Onsdag 29. maj 2024 kl: 11:22
Af: RedaktionenDen pulje på 75 millioner kroner, som et politisk flertal onsdag udmøntede som en del af støtteordningen til grøn transport får hurtigt ben at gå på. Sådan lyder det fra vognmandsorganisationen DTL Her forudser man store praktiske vanskeligheder for vognmændene, når ladestanderne skal installeres. Derfor mener vognmandsorganisationen, at det vil være nødvendigt at stille lovkrav til elselskaberne
- Det er altid en start, og vi hilser muligheden velkommen, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard efter, at Transportministeriet onsdag formiddag kunne oplyse, at partierne bag Grøn Fond - Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Konservative, Radikale og Enhedslisten - har udmøntet en pulje på 75 millioner kroner, der skal gå til at støtte indkøb af el-lastbiler og ladestandere - og brintlastbiler.
DTL peger på, at vognmandsbranchen gennem længere tid har kæmpet for, at man fra politisk hold investerer i den grønne omstilling og ikke blot bruger afgiftsskruen overfor en sektor, der ifølge DTL er meget vanskelig at omstille.
Alle skal med på omstillingen
Hos DTL mener man, at der både er behov for økonomisk støtte til etablering af ladeinfrastruktur og til køb af el-lastbiler, og at støtten skal have et klart SMV-perspektiv, der tager hensyn til de mindre vognmænds forhold. Samtidig skal støtte og incitamenter doseres på et passende niveau, så konkurrenceforholdet mellem el- og diesellastbiler ikke forskydes voldsomt ”over natten”, og bringer vognmænd med diesellastbiler i en umulig situation.
- Det er derfor helt i orden, at der foreløbig frigives 75 millioner kroner ud af den samlede pulje på 750 millioner, så man kan se, hvordan og til hvem, pengene bliver anvendt. Og de skal nok få ben at gå på. Vi er især tilfredse med, at der laves en differentiering mellem virksomhedernes størrelse, for vi skal have alle mand med på omstillingen med en model, hvor der er balance mellem SMV’er og store virksomheder, påpeger Erik Østergaard.
Han henviser til, at puljen er opdelt således, at små virksomheder vil kunne ansøge om 50 - 60 procent i støtte, mellemstore virksomheder 40 - 50 procent og store virksomheder 20 - 30 procent alt efter, hvad der investeres i.
Stil lovkrav om leveringstider
I forbindelse med aftalen peger Erik Østergaard på, at en af de store forhindringer er el-selskabernes holdning og villighed til at levere den nødvendige kapacitet i kablerne til de enkelte virksomheder.
Det er el-netselskaberne, der står for, og har eneret på, at etablere el-forbindelser. Netselskaberne er forpligtede til at levere den forbindelse, som kunderne ønsker, men der er ikke noget servicekrav om, hvor hurtigt det skal ske.
Ifølge DTL er der eksempler på, at ventetiden kan være på flere år.
- Vi ønsker, at der samtidig med udmøntningen af tilskudspuljerne stilles lovbestemte krav til netselskaberne om maksimale leveringstider på nye og forstærkede el-forbindelser. Det kunne for eksempel være krav om en maksimal leveringstid på seks måneder understøttet af en konkurrenceudsættelse af nogle af de entreprenøropgaver, der knytter sig til opgaven med at etablere netforbindelsen, lyder det fra Erik Østergaard.
Vejdirektoratet administrerer ordningen, hvor vognmændene fra 15. august og frem til 15. november kan søge om støtte til indkøb af el-lastbiler og etablering af depotladestandere eller brinttankstationer.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer er specialopbygget til generatorer
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Vognmand fra Herlev har hentet ny tip-kærre med tre-vejstip
- Fire ud af ti nyregistrerede lastbiler over 16 ton var fra Volvo Trucks
- Ung vognmand valgte løve fra München
- Trækker med 560 heste skal køre maskiner ud til kunderne
- Dæk og trailerproducent aftaler partnerskab om dækovervågning
- Linktrailer har hydraulisk styret kædetræk
- Vognmand i Randers tager godstet på sengen
- Kjellerup-entreprenør kører ud med nyt syv-akslet vogntog
- Vognmand i Svenstrup har fået to lastbiler med kran i hver sin ende
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |