Tysk producent for pris for sine fremsynede udviklingsidéerMandag 30. november 2020 kl: 11:36 Af: RedaktionenMercedes-Benz har vundet 2021-udgaven af den internationale Truck Innovation Award for sine elektriske løsninger med en batterielektrisk eActros-lastbilserie, der går i serieproduktion i 2021, samt brint-lastbilen Mercedes-Benz GenH2, som efter planen skal begynde kundetest i 2023. Prisen, der anerkender den teknologiske forandring, som lastbilbranchen gennemgår i disse år, uddeles af organisationen International Truck of the Year - IToY Prisen blev mandag symbolsk overrakt via en video-ceremoni til Martin Daum og Sven Ennerst - henholdsvis topchef og chef for produktudvikling hos Daimler Trucks. Med 128 point vandt Mercedes-Benz’ elektriske lastbilkoncepter afstemningen foran Volvo Trucks’ elektriske løsninger til tung transport, samt DAF's anden generation af CF Electric-modellen. Juryen, som har haft lejlighed for både at studere den tidlige prototype af eActros-serien og den seneste, næsten produktionsklare udgave, fremhæver den batteri-elektriske lastbils egenskaber til distributionskørsel og dens køreegenskaber. Desuden får lastbilen ros for den smidige overgang, den har gennemgået fra traditionel forbrændingsmotor til den nye drivline. IToY-juryens medlemmer lægger i øvrigt vægt på Mercedes-Benz’ tilgang til elektrificering med en klar langsigtet strategi baseret på en global og modulariseret elektrisk drivline-platform og intern udvikling af alle centrale komponenter. Det er en bred serie af løsninger, der foreløbig spænder fra eActros til den batterielektriske eActros Long Haul, samt brint/brændselscelle-lastbilen GenH2 til fjerntransport. - At skabe CO2-neutral transport kræver en hurtig udvikling af elektriske lastbiler med batterier og brændselsceller. Denne udvikling skal støttes af en langsigtet strategi for elektrificering, og det er præcis, hvad Mercedes-Benz Trucks gør, siger Gianenrico Griffini, der er formand for IToY-juryen, som består af en gruppe på 24 lastbil-journalister fra europæiske transportmedier og et associeret medlem fra et sydafrikansk transportmedie. - Mercedes-Benz GenH2-projectet er et foregangsbillede i lastbilindustriens bestræbelser på at forvandle brint-visioner til konkrete lastbilserier. GenH2 er mere end en konceptlastbil og er allerede præsenteret med præcise specifikationer på, hvordan man vil nå målet om at lancere en brint-lastbil til fjerntransport inden for en relativt kort og realistisk tidsramme. Med GenH2-projektet tager Mercedes-Benz et nyt skridt i at løfte elektrificeringen af transportbranchen til det næste - og nødvendige - niveau og implementere elektrisk og brint-drevne lastbiler i det tunge lastbil-segment, siger det danske IToY-medlem, Rasmus Haargaard, der er redaktør på Lastbil Magasinet. Om Truck Innovation Award:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |