Elektrisk lastbil med kran skal levere byggematerialer til kunder i KøbenhavnTorsdag 4. november 2021 kl: 11:48 Af: RedaktionenByggecenterkæden Stark har taget en tre-akslet batteri-elektrisk DAF-lastbil opbygget med en 20 tm Palfinger-kran i brug. Lastbilen skal uden udslip og med et meget lavt støjniveau levere byggematerialer til kunder i København. På sigt vil Stark bruge erfaringerne med den nye DAF-lastbil til at udvide flåden af elektriske lastbiler Han forklarer, at Stark som Danmarks største leverandør af byggematerialer har over 200 lastbiler i drift i sin logistik. - Hver gang vi kan skifte fra diesel til elektriske lastbiler, reducerer vi både CO2-udslippet og forbedrer luftkvaliteten, siger han. I første omgang skal den elektriske lastbil køre i København. Her imødekommer den også stigende miljøkrav fra store bygherrer som eksempelvis Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser frie for emissioner. - Elektriske lastbiler giver særligt god mening i en by som København, hvor batterierne har strøm nok til en hel dags kørsel, og hvor rigtigt mange mennesker får glæde af støjsvag og emissionsfri kørsel, påpeger Jan Breinholt. De batteri-elektriske lastbiler, der er på markedet i øjeblikket, er bedst til nærdistribution. Uden for byerne, hvor der skal køres længere distancer, er elektriske lastbiler udfordret af batterikapaciteten, der typisk rækker til 200 km kørsel. - Mens de elektriske personbiler er langt fremme, er udviklingen af elektriske lastbiler kun lige begyndt. Og det giver nogle udfordringer. Rækkevidden er behersket, og øger man den ved at gøre de tunge batterier endnu større, kan lastbilen ikke laste så mange kilo. Og det er et problem for os, der kører med tunge byggematerialer, siger Brian Patzlaff, der er logistikchef hos Stark. Andre udfordringer har været tilstrækkelig strømforsyning til opladning af batterierne og noget helt simpelt som at finde plads til opbevaring af surringsgrej under ladet, hvor der nu er batterier. - Fordi vi er først, er der tale om et pilotprojekt, hvor vi har arbejdet sammen med nogle dygtige leverandører om at få det hele til at spille perfekt sammen inklusive en eldrevet 20 tonmeter kran. Det er faktisk gået over al forventning, og vi har fået nogle værdifulde erfaringer, som vi kan bruge, når vi skal have endnu flere elektriske lastbiler, siger Brian Patzlaff. Stark vil gerne sætte endnu mere strøm til distributionen og konstaterer, at lastbilproducenterne gerne tager imod ordrer. Men teknologien er stadig så ny, at der typisk er 12-18 måneders leveringstid på elektriske lastbiler. - Sådan er det at være pionerer, og det tager vi med. Nu er vi i gang, og vi er allerede i dialog med flere producenter om forskellige typer af elektriske lastbiler. Vi skal have flere, for der er så mange fordele ved elektriske lastbiler. Først og fremmest for miljøet, men også for chaufføren, der får et rent arbejdsmiljø uden støj, røg og vibrationer fra en dieselmotor, siger logistikdirektør Jan Breinholt og fortsætter: - Og så glæder vi os selvfølgelig til at vise kunderne, at de nu kan få emissionsfri levering til byggepladsen. Vi er ikke i tvivl om, at det kan give dem en konkurrencefordel og i nogle tilfælde være medvirkende til, at de vinder udbud på byggeprojekter. Fakta om elektrisk lastbil:
Om Stark:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |