Byggecenterkæde kobler endnu en el-lastbil til flåden

Tirsdag 6. september 2022 kl: 11:35
Af: Redaktionen

Efter gode erfaringer med Danmarks første elektriske lastbil med kran udvider byggeceterskæden, Stark, sin flåden med endnu en elektriske lastbil. Denne gang er der tale om en tre-akslet Volvo FE Electric med en totalvægt på 28 ton og en batterikapacitet på 376 kWh, som giver en rækkevidde på omkring 230 kilometer

Byggecenterkæde kobler endnu en el-lastbil til flåden
Da Stark sidste år sendte Danmarks første elektriske lastbil med kran på gaden, kørte byggecenterkæden ud på ukendte veje. Men efter et år kan Stark konstatere, at det er gået godt med den elektriske lastbil - så godt, at Stark har bestilt endnu en eldrevet lastbil - og at der vil komme flere til.


- Byggeriet står for en stor del af CO2-udledningen, og som markedsleder ønsker vi at tage ansvar for at gøre noget ved den udfordring. Lastbiltransport er blandt de indsatsområder, hvor vi kan lave meget store forbedringer: Hver gang vi skifter fra diesel til eldrift, fjerner vi både udslippet af klimagasser som CO2 og sundhedsskadelige sodpartikler, siger logistikdirektør i Stark Jan Breinholt.


Han fremhæver, at det udover klimaet og miljøet også kan være til gavn for selskabets kunder, at Stark får flere elektriske lastbiler.


- Særligt i København ser vi stadig flere bygherrer, der ønsker eller kræver emissionsfrie byggepladser. Her bliver det en klar konkurrencefordel for vores kunder, at vi kan hjælpe dem med emissionsfri levering af byggematerialer med vores elektriske lastbiler, siger Jan Breinholt.


Spændende at være pioner 
Starks logistikafdeling er glade for elektriske lastbiler og har høstet mange gode erfaringer med Danmarks første kranbil på 100 procent strøm.


- Efter et par dages indkøring kørte el-lastbilen fejlfrit. Vores oplevelse er, at den fungerer lige så godt og stabilt som en traditionel, dieseldrevet lastbil - bare uden røg og støj, siger logistikchef i Stark Brian Patzlaff.


Lastbilen er opbygget efter Starks standardkoncept for lastbiler, og det har vist sig at fungere fint for den eldrevne udgave. Til gengæld har det krævet en del arbejde at skaffe tilstrækkeligt med strøm til opladningen. Det kræver meget strøm at oplade den elektriske lastbils store batterier, og mange steder er forsyningsnettet ikke klar til det.


- Men den udfordring har vi løst. Når arbejdsdagen er slut, sætter chaufføren bare stikket i lastbilen og går hjem, så er den fuldt opladet næste morgen og klar til dagens opgaver. Det er nem måde at ’tanke’ på for chaufføren, siger Brian Patzlaff.


Rækkevidden, der anses for at være den største ulempe ved batteridrevne el-lastbiler, har også vist sig at være fuldt tilstrækkelig.


- Batteriet giver 180-220 kilometers kørsel pr. opladning, og det rækker fint til en hel dags distribution i København, siger Brian Patzlaff, der peger på indkøbsprisen på en el-lastbil. Den er i øjeblikket tre gange så dyr som en tilsvarende, der kører på diesel. 


- Til gengæld er den elektriske noget billigere i drift, så over 8-10 år ender udgiften med at være ca. det dobbelte af en diesel-lastbil. Men alle forventer, at batterierne både bliver bedre og billigere. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før det bliver billigere at køre el- end diesellastbil, siger Brian Patzlaff.


El-lastbiler er fremtiden 
Samme forventning har Volvo Trucks, der snart leverer den nye el-lastbil til Stark.


- Lastbilen til Stark bliver en af de allerførste, som vi leverer til det, vi kalder city-service - altså relativt korte ture med mange stop undervejs. Lige præcis sådan fungerer logistikken i en trælast som Stark. Det er et segment, som Volvo satser på og derfor ser vi frem til at udvide vores samarbejde med Stark omkring el-lastbiler. Vi tror virkelig på det her marked, for batteridrevne el-lastbiler er klart den mest miljøvenlige og effektive teknik, og den bliver hele tiden bedre. Ved at levere til en stor kunde som Stark, viser vi, at elektriske lastbiler fremtiden, siger forretningsudvikler for Volvo's nul-emissions køretøjer Joakim Nilsson.


Stark har over 135 lastbiler, der bringer byggematerialer ud til kunder over alt i Danmark. En del af dem kører i dag på HVO-biodiesel, der reducerer CO2-udledningen med op til 90 procent. På sigt skal langt flere køre på el, der helt fjerner emissioner og partikelforurening.


- Der er et kæmpe potentiale her - ikke bare for os, men alle, der benytter lastbiler, især til nærdistribution. Derfor kunne man også overveje at støtte udviklingen med offentlige tilskud til for eksempel etablering af ladestandere - i hvert fald i en periode, så vi kan sætte mere fart i udviklingen. Vi har jo set, hvordan tilskud til vindmølleindustrien har skabt et gennembrud, så vindenergi i dag er billigere end ’sort’ energi. Sådan kan man også hjælpe de elektriske lastbiler på vej, siger logistikdirektør Jan Breinholt.


Fakta om Stark's nye el-lastbil:
  • Tre-akslet Volvo FE Electric lastbil
  • 28 tons totalvægt
  • Batterikapacitet på 376 kWh
  • Rækkevidde ca. 230 kilometer
  • Kran: Palfinger PK 22.002, med en hydraulisk rækkevidde på 14,9 meter




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.