Volvo FH Electric er Årets Lastbil i Europa 2024

Torsdag 23. november 2023 kl: 09:34
Af: Redaktionen

Volvo FH Electric er Årets Lastbil i Europa 2024

Volvo Trucks' FH Electric-serie er kåret til International Truck of the Year 2024 (IToY). Roger Alm, præsidenten for Volvo Trucks, modtog den prestigefulde pris onsdag aften ved et stort gallashow på transportmessen Solutrans, der i øjeblikket finder sted i Lyon i Frankrig

Volvo FH Electric scorede 84 point i afstemningen blandt de fem kandidater til titlen, hvoraf de hårdeste konkurrenter var de ligeledes batterielektriske serier Mercedes-Benz eActros 300/400, samt Scania 45S.


Roger Alm (th), præsidenten for Volvo Trucks, modtog den prestigefulde pris onsdag aften ved et stort gallashow på transportmessen Solutrans, der i øjeblikket finder sted i Lyon i Frankrig.

Det var første gang i kåringens historie, der går tilbage til 1977, at prisen gik til en fuldelektrisk lastbil. I år var fire ud af fem nominerede kandidater til titlen batterielektriske lastbiler - et tydeligt bevis på, at den elektriske omstilling er i fuld gang, selvom alle forudsætninger for en bæredygtig forretningsmodel for batterielektriske lastbiler endnu ikke er på plads i Europa.


Stærkt og bredt program
IToY-juryen fremhævede i sin motivation for valget af Volvo FH Electric lastbilseriens ydeevne, den gnidningsløse accelleration, det lave støjniveau og den vibrationsfrie fremdrift i den højeffektive, elektriske drivline bestående af to eller tre elektriske motorer med i alt 330 eller 490 kW kontinuerlig effekt parret med den seneste generation af I-Shift-gearkassen.


Lige så vigtigt for FH Electric's sejr var det brede udbud af akselkonfigurationer til både trækker- og chassis-varianter, samt ikke mindre end fire tilgængelige førerhuse. Hertil kommer den modulære sammensætning af batteripakker - fra to og op til seks - afhængig af behovet til den enkelte transportopgave.


Førsteklasses BEV - batteri elektrisk vehicle
Juryformand Gianenrico Griffini overrakte prisen på Solutrans onsdag aften og sammenfattede kåringen af Volvo FH Electric således:


- Med introduktionen af FH Electric har Volvo Trucks leveret en førsteklasses BEV-serie egnet til en bred vifte af transportopgaver. Det beviser, at energi-omstillingen tager til i styrke selv med de aktuelle, udfordrende betingelser i erhvervslivet.


Mange kriterier
International Truck of the Year-juryen består af 24 fagjournalister, der repræsenterer 24 førende lastbilmedier over hele Europa.


Ifølge vedtægterne uddeles den årlige pris til en ny lastbil, der har ydet et markant bidrag til effektivitet i vejtransporten. Bedømmelsen hviler på en række kriterier såsom teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreegenskaber, energiforbrug, miljømæssigt fodaftryk og Total Cost of Ownership (TCO).

Danmarks repræsentant i juryen er Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.


- Ved at sende en bred vifte af elektriske lastbilserier på markedet meget hurtigt er Volvo Trucks gået foran og har været stærkt medvirkende til at drive udviklingen fremad, hurtigere end de fleste kunne forestille sig. Det stærkeste eksempel er FH Electric, som allerede er blevet et velkendt syn på også de danske veje, siger Rasmus Haargaard.


Om International Truck of the Year:
  • Kåringen af International Truck of the Year (IToY) blev indstiftet i 1977 af den britiske journalist og redaktør på magasinet Truck, Pat Kennett. I dag udgøres jurymedlemmerne af 24 lastbiljournalister fra fagmedier over hele Europa
  • I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand. IToY bistår desuden med lignende prisuddelinger i Kina og Sydamerika
  • IToY samarbejder om de årlige kåringer med Dekra, som varetager opgaven med som uafhængig part at indsamle jurymedlemmernes stemmer og verificere det endelige resultat af afstemningen
  • I afstemningen kan hvert jurymedlem uddele 12 point til de nominerede kandidater til prisen. Hvert medlem kan højst tildele én kandidat 7 point, og man behøver ikke gøre brug af alle 12 point


International Truck of the Year igennem 48 år:
  • 1977: Seddon Atkinson 200
  • 1978: MAN 280
  • 1979: Volvo F7
  • 1980: MAN 321
  • 1981: Leyland T45
  • 1982: Ford Cargo
  • 1983: Renault G260/290
  • 1984: Volvo F10
  • 1985: Mercedes-Benz LN2
  • 1986: Volvo FL
  • 1987: MAN F90
  • 1988: DAF 95
  • 1989: Scania 3-serien
  • 1990: Mercedes Benz SK-serien
  • 1991: Renault AE Magnum
  • 1992: Iveco Eurocargo
  • 1993: Iveco Eurotech
  • 1994: Volvo FH
  • 1995: MAN F2000
  • 1996: Scania 4-serien
  • 1997: Mercedes-Benz Actros
  • 1998: DAF 95 XF
  • 1999: Mercedes-Benz Atego
  • 2000: Volvo FH
  • 2001: MAN TGA
  • 2002: DAF LF
  • 2003: Iveco Stralis
  • 2004: Mercedes-Benz Actros
  • 2005: Scania R-serien
  • 2006: MAN TGL
  • 2007: DAF XF 105
  • 2008: MAN TG-serien
  • 2009: Mercedes-Benz Actros
  • 2010: Scania R-serien
  • 2011: Mercedes-Benz Atego
  • 2012: Mercedes-Benz Actros
  • 2013: Iveco Stralis Hi-Way
  • 2014: Volvo FH
  • 2015: Renault T
  • 2016: Iveco Eurocargo
  • 2017: Scania R/S
  • 2018: DAF XF/CF
  • 2019: Ford F-Max
  • 2020: Mercedes-Benz Actros
  • 2021: MAN TGX
  • 2022: DAF XF/XG/XG+
  • 2023: DAF XD
  • 2024: Volvo FH Electric






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.