El-lastbiler er mere energieffektiveSøndag 26. maj 2024 kl: 13:10 Af: Jesper ChristensenEn batteri-elektrisk lastbil som denne Scania 40R udnytter energien over dobbelt så godt, som en tilsvarende diesellastbil. Den Scania 40R BEV-lastbil med en totalvægt på 40 tons, som vi testede i Norge i sidste uge, brugte 1,286 kW/kilometer. Sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil er det en meget effektiv energiudnyttelse - også sammenlignet med de nyeste motorer fra Scania, der kan udnytte 50 procent af energien i dieselolien til at drive køretøjet frem Det viser følgende lille regnestykke, der tager udgangspunkt i, at en liter dieselolie har et energi-indhold på lige omkring 10 kWh. Tallet kan ikke angives præcist, da det afhænger en temperaturen. Jo varmere dieselolie, jo mindre vægtfylde og dermed mindre energi opgjort pr. liter. Og på landtransportområdet tanker man jo dieselolie i litervis - ikke i kilovis. Hvis man med udgangspunkt i BEV-lastbilens energiforbrug på 128,6 kWh/100 kilometer regner den modsatte vej og forestiller sig, at den 40 ton tunge testbil havde haft en dieselmotor med samme energiforbrug på 100 kilometer, ville den have brugt 12,86 liter på at køre 100 kilometer - hvilket ville svare til 7,7 kilometer pr liter. Her på transportnyhederne.dk har i gennemført flere test af lastbiler i på en omkring 180 kilometer lang testrute i det Østjyske, hvor brændstofforbruget har ligget inden for intervallet i tabellen. Højdeforskellen er på omkring 100 meter, og hvor det har været op ad bakkerne i over 1.000 meter og tilsvarende nedad bakke - omtrent det samme på testruten i Norge. Ud fra det tillader vi os derfor at konkludere, at en batteri-elektrisk lastbil udnytter energien over dobbelt så godt, som en lastbil med en dieselmotor. Et andet lille og ganske uvidenskabeligt regnestyke, da der er en række ydre forhold, som ikke lige er så enkle at tage med, der siger noget om, hvordan man kan udnytte energien i eksempelvis dieselolie er: Et dansk kraft-varmeværk, der både producerer el og varme, kan omdanne omkring 90 procent af energien i eksempelvis dieselolie til el og varme. En el-bil har en udnyttelsesgrad på omkring 90 procent af den energi, der bliver lagret i batterierne. Det betyder, at den energi, som bliver produceret på et kraft-varmeværk og som bliver til el, bliver udnyttet omkring 80 procent, hvis den bliver brugt i en el-bil. Hvis det havde været i et rent kraftværk, som kun producerede el og dermed havde en udnyttelsesgrad på omkring 50 procent, ville det tilsvarende tal have været 45. Hvis kraftværket brugte dieselolie som udgangspunkt, ville der i det tilfælde være mere energimæssig fornuft i at brænde dieselolien af i en af de mest energi-effektive lastbiler. Her kører Scania eksempelvis sine nye super-motorer frem med en energiudnyttelse på 50 procent.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |