Løven brølede mod vind og vejr - med et plus
Torsdag 30. juli 2020 kl: 09:10
Af: Jesper Christensen
Onsdag havde vi her på transportnyhederne.dk mulighed for at testkøre en MAN TGX 510 af seneste generation ad vores sædvanlige testrute. I denne korte artikel vil vi blot fokusere på resultatet og vende tilbage med en mere udførlig beretning, så dagligdagen har meldt sin ankomst for alvor
Testturen startede hos MAN Truck & Bus i Tilst i Aarhus’ vestlige del. Derfra rundede vi vores sædvanlige begyndelses- og måle punkt ved universitetet. Dermed blev turen omkring 10 kilometer længere - og med mere kørsel i byen.
MAN’s tyske profidriver holdt styr på målingerne, mens opgaven for manden bag rattet var at holde styr på det 40 tons tunge vogntog. Det blev til 187 kilometer i kraftig modvind skråt ind fra både højre og venstre side - og medvind på motorvejen.
Vi kørte i Efficient+ i 3 timer, 13 minutter og 31 sekunder og brugte 57,51 liter dieselolie. Det giver så en gennemsnitshastighed på 58 km/t og et brændstofforbrug på 3,26 km/liter.
Flot.
Interesserede kan se mere om brændstofforbruget i andre lastbilmærker på andre dage med andet vejr og andre konfigurationer her:
En tre-akslet Volvo FH med 42 ton totaltvægt på den sædvanlige ti kilometer kortere rute:
Flere Scania’er med 40 ton totalvægt på den sædvanlige ti kilometer kortere rute:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
- Motor med stop/start-funktion kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning under kørsel
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
- Tip-kærre til asfalt er sendt til Sydvestjylland
- Trailer med gående gulv skal køre hos vognmand i Vestjylland
- Vognmand ved Roskilde valgte Volvo
- Fire-akslet tip-trailer er bygget til asfalttransport
- Brandekoncern udvider med hollandske trailere til tunge transport
- Maskinstation på Vestsjælland var i Østjylland for at hente ny tiptrailer med rullepresenning
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |






