Klik venligst



Forsiden
      

DCC Energis’s tankvogne i de store byer skifter til HVO-brændstof

Tirsdag 14. december 2021 kl: 08:00
Af: Redaktionen

Efter lanceringen af biobrændstoffet HVO til erhvervskunder tidligere på året kører energiselskabet DCC Energis egne tankvogne i Aarhus, København, Odense og Aalborg nu også primært på det biobaserede brændstof. Dermed dækker HVO nu cirka 10 procent af det samlede brændstofforbrug på DCC Energis mere end 80 tankvogne. Det resterende forbrug er dækket af naturgasbaseret GTL-brændstof.

Som et skridt på vejen i den energiomstilling som både energisektoren og samfundet er midt i introducerede DCC Energi tilbage i marts biobrændstoffet HVO100 Bio til danske erhvervskunder. HVO-brændstof er lavet af biomasse som f.eks. brugt madolie og slagteriaffald og har op til 90 pct. lavere CO2-aftryk end almindelig diesel.

Ligesom med GTL-brændstof, som DCC Energi har solgt siden 2016, er HVO100 Bio et relevant og interessant brændstofalternativ i en tid, hvor mange virksomheder skruer op for miljø- og klimainitiativerne, forklarer Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.

- I en overgangsperiode har rigtig mange virksomheder dog stadig brug for brændstof til deres traditionelle biler, varevogne, lastbiler, mv. Derfor er der stor interesse i markedet for biobaserede brændstoffer, der har et lavere miljø- og klimaaftryk. Det er et marked, som vi gerne vil være med til at udvikle yderligere. I den forbindelse er det et naturligt skridt, at vi også gradvist indfaser HVO100 Bio i vores egen flåde, siger han.





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
- Tip-trailer kan rumme 37 kubikmeter jord - og andet løst læsset
- Blokvognstrækker er sendt til Tølløse
- Genbrugsvirksomhed i Frederiksværk kører elektrisk
- Fire franske med tre aksler er klar til at trække læsset
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst