Lastbil nummer 1.000.000 er kørt ud af porten på fransk lastbilfabrik
Onsdag 19. marts 2025 kl: 13:15
Af: Redaktionen
Et billede fra produktionen af Renault Trucks T-modeller på fabrikken i Bourg-en-Bresse i 2024.
Renault Trucks' Bourg-en-Bresse fabrik har produceret lastbil nummer 1.000.000 siden produktionen startede tilbage i 1960'erne med modeller som Berliet GBC, GLR og CBH. Siden 2023 har fabrikken arbejdet mod CO2-reduceret transport med serieproduktion af elektriske Renault Trucks E-Tech T og C lastbiler
![]() | |
|
I dag producerer fabrikken i gennemsnit 25.000 køretøjer om året, og lastbil nummer 1.000.000 var en Renault Trucks T, der ud over at blive leveret til den portugisiske transportør TJA, er Renault Trucks T nummer 126.600.
Siden starten i 1964 har Bourg-en-Bresse fabrikken produceret en lang række lastbilmodeller:
- Berliet heavy construction modelserie: TL8, T25, T45, og T60 (1964-1972)
- Berliet construction modelserie: Berliet GLM (1964-1974), Berliet GBO (1964-1974), Berliet TLM (1965-1982), Berliet TBH (1967-1990)
- Berliet militærkøretøjer serie: Berliet TBU (1964-1975), Berliet GBU (1964-1975), Berliet GBC (1965-1976), Berliet GCH (1965-1971), Berliet GBD (1973-1981)
- Berliet specialkøretøjer: Berliet crane carrier (1965-1971), Berliet VIMP (brandbekæmpelse til lufthavne, 1968-1972), Berliet FF (køretøj til brandbekæmpelse i skove, 1968-1972), Berliet VXB (pansret køretøj) 1972-1976)
- Fra 1970: Berliet TR 300: Med et af de første vippe-førerhuse på en heavy-duty lastbil. Den var unik og udmærkede sig ved sin chaufførkomfort og gode plads i førerhus. Berliet GR/TR modelserien introducerede en helt ny førerkabine, der blev præsenteret på Paris Motor Show i oktober 1970. I Frankrig blev GLR (1971-1986) kåret som det 20. Århundredes lastbil
- Fra 1983: Produktion af Renault R Major, Renault C bygge- og anlægsmodelserien, samt G (1983-1990) og G Manager (1988-1993) serier
- 1990-2013: Renault AE Magnum: Den første lastbil med flat gulv og et hævet førerhus adskilt fra motoren. Designet vandt i 1991 International Truck of the Year
- 1996-2013: Renault Premium Route: Designet til at optimere transportørers rentabilitet. Den blev anerkendt for sin brændstofeffektivitet
- 2004-2013: Renault Premium Lander: En anlægsversion af Premium Route, som kombinerede komforten af en langdistancelastbil med robustheden fra et anlægskøretøj
- 1997: Renault Kerax: Designet til ekstreme forhold og hårdt terræn
- Siden 2013: Renault Trucks T, C, og K: Med introduktionen af Euro VI- fornyede Renault Trucks sin modelserie med lastbiler optimeret til langdistancetransport (Renault Trucks T), bygge- og anlægsrelaterede opgaver (Renault Trucks C), og (Renault Trucks K)
- Renault Trucks T blev i 2015 kåret som International Truck of the Year
- Siden 2023: Renault Trucks E-Tech T og C: Designet til regional distribution og bygge- og anlægsopgaver i byerne, fuldender producentens 100 procent elektriske modelserie

Produktion af Berliet-lastbiler i 1965. (Alle foto: Renault Trucks)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Entreprenør tog en tiptrailer med på sin nye fire-akslede og nedbyggede maskintrailer
- Svensk lastbil vinder grøn pris
- Bryggeri tester el-lastbil
- Grustrailer har automatisk rullepresenning
- Forhandlernetværk blev hyldet
- Gassen kommer med lastbil med sikkerhedspakke
- Sengetrailer med tre-aksler er klar til skovmaskiner
- Samarbejde mellem bilproducenter skal skærpe konkurrence og øge salg
- Dele fra ophuggede skibe kommer ud at køre i ny fire-akslet tip-trailer
- Transportvirksomhed i Farsø prøver kræfter med en serie franske trækkere
- Lastbil nummer 1.000.000 er kørt ud af porten på fransk lastbilfabrik
- Batteri-elektrisk lastbil får dansk premiere på transportmesse i Herning
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |